Çfarë ndodh brenda përplasësit të madh të Hadronit

Përplasësi i Madh i Hadronit (LHC) është përshpejtuesi më i madh dhe më i fuqishëm i grimcave në botë. Ndodhet në laboratorin evropian të fizikës së grimcave CERN, në Zvicër.

Shkencëtarët përdorin LHC për të testuar parashikimet teorike në fizikën e grimcave, veçanërisht ato që lidhen me “Modelin Standard”. Ndërsa Modeli Standard mund të shpjegojë pothuajse të gjitha rezultatet në fizikën e grimcave, ka disa pyetje të mbetura pa përgjigje, të tilla si çfarë është materia e errët dhe energjia e errët? Pse ka më shumë materie se antimaterie? LHC është krijuar për të ndihmuar në përgjigjen e pyetjeve të tilla.

LHC mund të riprodhojë kushtet që ekzistonin brenda një të miliarda të sekondës së Big Bengut. Përshpejtuesi kolosal i lejon shkencëtarët të përplasen me grimca nënatomike me energji të lartë në një mjedis të kontrolluar dhe të vëzhgojnë ndërveprimet. Një nga zbulimet më të rëndësishme të LHC erdhi në vitin 2012 me zbulimin e Higgs Boson.

Nëse shihni një titull lajmesh rreth grimcave të reja ekzotike subatomike, shanset janë që zbulimi të jetë bërë në CERN, Organizata Evropiane për Kërkime Bërthamore, e vendosur pranë Gjenevës në Zvicër.

Një shembull i fundit ndodhi në janar 2022, kur shkencëtarët e CERN-it njoftuan “prova të grimcave X në plazmën kuark-gluon të prodhuar në Përplasësin e Madh të Hadronit”. Fshehja pas atij teknospeak është fakti mbresëlënës se CERN arriti të rikrijojë një situatë që nuk ka ndodhur natyrshëm që prej disa mikrosekonda pas Big Bengut. Ky studim i veçantë u bazua në të dhëna para-ekzistuese nga LHC, përshpejtuesi më i madh i grimcave në botë, i cili i është nënshtruar një përmirësimi të madh që nga viti 2018.

Kur LHC të rifillojë në pranverën e vitit 2022 pas një ndërprerjeje prej tre vitesh, mund të presim një valë krejtësisht të re zbulimesh, kështu që është koha e mirë për të parë më nga afër se çfarë e bën LHC – dhe pjesën tjetër të CERN – kaq unike.

LHC është një përshpejtues i grimcave – një pajisje që rrit grimcat nënatomike në energji të mëdha në një mënyrë të kontrolluar, në mënyrë që shkencëtarët të mund të studiojnë ndërveprimet që rezultojnë, sipas fletës së fakteve të CERN LHC. ‘E madhe’ që përfaqëson L është një nënvlerësim; LHC është deri tani përshpejtuesi më i madh në botë për momentin, duke zënë një tunel rrethor me rreth 17 milje (27 kilometra). Shkronja e mesme, H, qëndron për ‘hadron’, emri i përgjithshëm për grimcat e përbëra LHC si protonet që përbëhen nga grimca më të vogla të quajtura kuarke. Së fundi, C qëndron për ‘përplasës’ – LHC përshpejton dy rreze grimcash në drejtime të kundërta dhe i gjithë veprimi ndodh kur rrezet përplasen.

Ashtu si të gjitha eksperimentet e fizikës, LHC synon të testojë parashikimet teorike – në këtë rast, i ashtuquajturi Modeli Standard i fizikës së grimcave – dhe të shohë nëse ka ndonjë vrimë në to. Sado e çuditshme që tingëllon, fizikanët kërkojnë të gjejnë disa vrima në Modelin Standard, sepse ka disa gjëra, të tilla si materia e errët dhe energjia e errët, që nuk mund të shpjegohen derisa t’i bëjnë.