Gjurmët e këmbëve 120 milionë-vjeçare zbulojnë një dinosaur të frikshëm dhe të shpejtë

Paleontologët në Spanjë kanë analizuar dy grupe gjurmësh të fosilizuara të dinozaurëve dhe kanë llogaritur shpejtësinë e kafshëve në kohën kur janë bërë gjurmët. Ekipi zbuloi se dinosaurët që bënin printimet mund të lëviznin me gati 28 milje në orë, një shpejtësi që është e barabartë me atë të njerëzve më të shpejtë në botë.

Sigurisht, njerëz si Usain Bolt mund të arrijnë shpejtësi të tilla vetëm shkurtimisht; Dinozaurët që prodhuan gjurmët do të kishin vrapuar në distanca më të gjata. Teropodët – përgjithësisht mishngrënës, dinosaurët dykëmbësh si T. rex dhe velociraptor – do të duhej të lëviznin shpejt për të kapur prenë e tyre. Hulumtimi i ekipit mbi gjurmët e fosilizuara u botua në Scientific Reports.

Biomekanika e dinosaurëve u tregon paleontologëve shumë për ekologjinë e së kaluarës antike dhe evolucionin e specieve. “Sjellja është diçka shumë e vështirë për t’u studiuar tek dinosaurët,” tha për AP autori kryesor Pablo Navarro-Lorbés, një paleontolog në Universitetin e La Rioja. “Këto lloj zbulimesh janë shumë të rëndësishme, mendoj unë, për përmirësimin e atij lloj njohurie.”

Në shtator, një ekip tjetër zbuloi se dinosaurët dykëmbësh si ata që bënë gjurmët e studiuara së fundmi, ka të ngjarë të përdornin bishtin e tyre për të balancuar ndërsa ndryshonin momentin e tyre, një tipar që disa zogj (dinosaurët modernë) e shfaqin ende sot.

Gjurmët u gjetën në veri të Spanjës, në një vend të quajtur La Rioja. Ato u ruajtën në dy shtigje, njëra me gjashtë gjurmë këmbësh dhe tjetra me shtatë. Të gjitha gjurmët janë me tre gishta dhe rreth një këmbë të gjata.

Ekipi llogariti shpejtësinë e kafshëve duke matur hapësirën midis gjurmëve dhe duke vlerësuar lartësinë e ijeve të kafshëve. (Kërkuesit besojnë se krijuesit e pistave ishin rreth 6 deri në 6.5 metra të gjatë dhe 13 deri në 16 këmbë nga hunda në bisht.) Gjatësia mesatare e hapit të këtyre pistave ishte 265 centimetra, ose rreth 8.7 këmbë. Gjatësia mesatare e hapit të Usain Bolt është 247 centimetra, ose rreth 8.1 këmbë.

Ekipi krahasoi shtigjet e fundit dhe shpejtësitë e llogaritura të dinosaurëve që i bënë ata me pista të tjera të njohura të theropodëve, për të marrë një ide se çfarë lloj kafshe mund t’i ketë krijuar ato. Megjithëse paleontologët nuk ishin në gjendje të deklaronin një specie specifike, ata thanë në letër se gjurmët tregonin një “teropod të përmasave të mesme, jo avioni”.

Krijuesit e pistave në atë që sot është Spanja ishin ndër dinosaurët më të shpejtë të njohur ende. Por ata nuk e kapën fare vendin e parë; ai nder i shkon një grupi dinosaurësh që lanë gjurmë në atë që tani është Utah. Këto kafshë po udhëtonin me mbi 30 milje në orë kur lanë gjurmët.