Insekti Jurasik mbante vezë në këmbë, tregojnë fosilet

Insektet që jetuan 160 milionë vjet më parë mbanin tufa vezësh të varura nga këmbët e tyre, si rrushi i varur në hardhi. Shkencëtarët zbuluan kohët e fundit prova të kësaj sjelljeje prindërore në fosilet jashtëzakonisht të ruajtura mirë që mund të jenë shembulli më i hershëm i kujdesit për pjelljet – në të cilat një prind mbron vezët e tyre ose pasardhësit e rinj duke i bartur ato – në një specie insekte.

Studiuesit gërmuan fosilet e insekteve nga Formacioni Haifanggou, një depozitë shkëmbore e mbushur me fosile pranë fshatit Daohugou në Kinën verilindore. Një shumëllojshmëri e gjerë fosilesh janë gjetur nga vendi në të kaluarën, duke përfshirë mbetjet e ruajtura të dinosaurëve me pupla, gjitarët e lashtë, pleshtat gjigantë dhe akrepat e gjata proboscid.

Në një studim të botuar të mërkurën (13 korrik) në revistën Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences (hapet në skedën e re), studiuesit analizuan afro 160 fosilizuar Karataviella popovi, një specie e zhdukur e insekteve të ujit me këmbët e pasme të ngjashme me rrem. Fosilet – të cilat autorët e studimit i quajtën “të jashtëzakonshme” – janë 163.5 milionë vjet të vjetra, që do të thotë se datojnë në mesin e periudhës Jurassic (201.3 milionë deri në 145.5 milionë vjet më parë).

Midis këtyre fosileve, ekipi identifikoi 30 ekzemplarë femra të rritura me një grup vezësh të ankoruara në “mesotibinë” e tyre të majtë, këmbën e mesme në treshen e këmbëve të tyre në anën e majtë. Vezët e mbushura dendur u renditën në pesë ose gjashtë rreshta të stivosur, me gjashtë deri në shtatë vezë për rresht, secila e bashkangjitur nëpërmjet një “kërcelli veze” të shkurtër. Çdo vezë ka një gjatësi prej rreth 0,04 deri në 0,05 inç (1,14 deri në 1,20 milimetra) – një madhësi mjaft e madhe duke marrë parasysh se të rriturit e K. popovi kanë vetëm rreth 0,5 inç (12,7 mm) të gjatë.

Autorët e studimit supozuan se femrat e K. popovi vendosin vezët direkt në këmbët e tyre duke sekretuar fillimisht një mukozë ngjitëse dhe më pas duke ekzekutuar “lëvizje specifike përkulëse të barkut” për të nxjerrë vezët në gjymtyrën e duhur. “Mesotibia e djathtë e papushtuar mund të ishte përdorur për të ruajtur ekuilibrin kur notoni dhe ushqeheni,” shkruan ata në raportin e tyre.

Vezët masive të insekteve të ujit ka të ngjarë të përmbajnë një furnizim të mjaftueshëm të lëndëve ushqyese për pasardhësit e tyre – por vendosja e vezëve të mëdha gjithashtu ka një kosto, vunë në dukje autorët. Vezët e mëdha janë më të vështira për t’u ajrosur me oksigjen sesa vezët e vogla, për shkak të raportit të tyre të ulët të sipërfaqes ndaj vëllimit. Mund të ndodhë që, duke mbajtur vezë në këmbë dhe duke i lejuar vezët të lëvizin butësisht në kërcellin e tyre, K. popovi ka maksimizuar rrjedhjen e oksigjenit nga uji përreth te pasardhësit e tyre në zhvillim.

“Në njohuritë tona, mbajtja e një grupi vezësh në [një] këmbë është një strategji unike midis insekteve, por nuk është e pazakontë në artropodët ujorë,” që do të thotë krustace, shkruajnë autorët e studimit. “Zbulimi ynë i shtyn provat e sjelljes përfundimtare të pjelljes së insekteve me pothuajse 38 milionë vjet, të cilat janë të dobishme për të kuptuar evolucionin dhe rëndësinë adaptive të kujdesit për pjelljet tek insektet.”