Ky yll shpërtheu aq fort, saqë bërthama e tij lëvizte nëpër galaktikë

Astronomët që studiojnë vrimat e zeza kanë gjetur padyshim një tjetër gjë të rrallë: Një yll i vdekur që fluturon larg supernovës së tij të lindjes, duke lënë pas tij një gjurmë të emetimit radiofonik të ngjashëm me kometën.

I quajtur PSR J1914+1054g, ylli është vetëm i katërti i njohur i llojit të tij: një pulsar radio i goditur me shpejtësi të lartë në hapësirë, për të cilin astronomët kanë vëzhguar jo vetëm pulsarin, por gjurmën pas tij të njohur si një mjegullnajë me goditje me hark, dhe mbetjen e supernovës nga e cila u godit me shkelm.

Një ekip shkencëtarësh të udhëhequr nga astrofizikante Sara Elisa Motta e Observatorit Astronomik Brera në Itali dhe Universitetit të Oksfordit në Mbretërinë e Bashkuar e ka quajtur mjegullnajën Mini Mouse.

Vdekja e një ylli masiv është një çështje mjaft e dhunshme. Kur u mbaron karburanti, shkrirja që furnizon presionin e jashtëm që mbështet yllin kundër presionit të brendshëm të gravitetit bie papritur dhe gjërat bëhen të çrregullta.

Ylli fillon të lulëzojë, duke nxjerrë zorrët e tij kudo, ndërsa bërthama shembet nën ndikimin e gravitetit në një yll neutron ultra të dendur deri në 2.16 herë më të madhe se masa e Diellit, i mbushur në një sferë vetëm 20 kilometra (12 milje) të gjerë.

Në shumë raste, këto mbetje yjore mund të gjenden të ulura në mjegullnajën e krijuar nga mbetjet e tyre të shpërthyera. Por nëse shpërthimi i supernovës është i njëanshëm, shpërndarja e pabarabartë e energjisë mund të takohet me yllin neutron nëpër hapësirë me shpejtësi të lartë, duke zmadhuar galaktikën.

Por një grup i veçantë rrethanash kërkohet për të prodhuar një mjegullnajë si Mini Mouse.

Së pari, ylli neutron duhet të jetë një pulsar – ai që rrotullohet me shpejtësi të lartë, i quajtur kështu sepse “pulson” si një far kozmik ndërsa rrezet e rrezatimit dalin nga polet e tij, të drejtuara dhe të përshpejtuara nga fusha të fuqishme magnetike.

Këto fusha magnetike gjithashtu përshpejtojnë grimcat e ngarkuara në një erë të furishme që vërtitet rreth pulsarit, ndonjëherë duke ndërvepruar me mjedisin ndëryjor përreth për të gjeneruar një mjegullnajë të erës pulsare.

Por nëse ai pulsar merr një goditje natale nga një supernova e pabarabartë, formohet një goditje me hark në drejtim të udhëtimit, duke ridrejtuar dhe kanalizuar erën pulsare pas pulsarit, si bishti i një komete. Kjo njihet si një mjegullnajë pulsar-goditjeje, e dukshme si një shkëlqim drite.

Motta dhe kolegët e saj po përdornin teleskopin radio MeerKAT në Afrikën e Jugut për të studiuar një yll binar të quajtur GRS 1915+105. Të përbërë nga një vrimë e zezë dhe një yll normal, ata vunë re diçka të veçantë në lidhje me këtë yll binar: një njollë drite që rridhte në të gjithë fushën e tyre të shikimit që dukej befasuese e ngjashme me një mjegullnajë pulsar-goditjeje të zbuluar në vitin 1987 të quajtur Miu.

Një kërkim përmes të dhënave të mbledhura nga sondazhi i vazhdueshëm FAST Galactic Plane Pulsar Snapshot (GPPS) zbuloi një pulsar të sapo zbuluar me një periudhë rrotullimi prej 138 milisekonda që dukej se ishte i pozicionuar në pjesën e përparme të këtij brezi. Vëzhgimet vijuese të kryera nga ekipi zbuluan se J1914 është vendosur pikërisht në krye të mjegullnajës.

Të dhënat e radios MeerKAT zbuluan gjithashtu një formë rrethore të zbehtë shumë prapa pulsarit dhe bishtit të tij, me trajektoren që duket se gjurmon drejt qendrës së tij. Këtë, studiuesit e identifikuan si mbetjen e supernovës që lindi pulsarin J1914.

Gjatësia e bishtit, gjeti ekipi, është rreth 40 vite dritë, dhe rrezja e mbetjes së supernovës është rreth 43 vite dritë. Ata gjithashtu përcaktuan se kanë kaluar rreth 82,000 vjet që kur ka lindur pulsari (d.m.th., supernova ka ndodhur); duke u gjurmuar drejt qendrës së mjegullnajës, që e vendos shpejtësinë e J1914 në një shpejtësi supersonike 320 deri në 360 kilometra në sekondë (200 deri në 225 milje për sekondë).

Ky është larg nga ylli më i shpejtë i arratisur që kemi parë ndonjëherë, dhe nuk është i mjaftueshëm për të arritur shpejtësinë e ikjes nga Rruga e Qumështit, por është një klip mjaft mbresëlënës. Dhe, siç vunë në dukje studiuesit, vetëm tre pulsarë të tjerë janë identifikuar me të njëjtat karakteristika.

Zbulimi, thanë studiuesit, do t’i ndihmojë astronomët të kuptojnë më mirë pulsarët dhe erërat e tyre, shpërthimet e supernovës, mjedisin lokal ndëryjor, grimcat me shpejtësi të lartë dhe goditjet e krijuara nga era. Për më tepër, ai përfaqëson potencialin e MeerKAT në zbulimin e këtyre objekteve të rralla për t’u gjetur deri tani.

“Falë zbulimit të strukturave të ngjashme me Mouse dhe Mini Mouse”, shkruajnë ata.

“MeerKAT do të ndihmojë në zbulimin e më shumë pulsarëve të rinj të radios, të cilët do të shtojnë popullsinë ende të vogël të objekteve të tilla, e cila parashikohet të numërojë mijëra anëtarë në Galaxy tonë.”