Molekula më e madhe e alkoolit e gjetur në hapësirë, mund të jetë çelësi i formimit të yjeve

Ka alkool në hapësirë. Jo, nuk janë shishe verë të hedhura nga astronautët e pakujdesshëm; përkundrazi, është në formë molekulare mikroskopike. Tani studiuesit mendojnë se kanë zbuluar molekulën më të madhe të alkoolit në hapësirë, në formën e propanolit.

Molekulat e propanolit ekzistojnë në dy forma, ose izomerë, që të dyja janë identifikuar në vëzhgime: normal-propanol, i cili është zbuluar për herë të parë në një rajon të formimit të yjeve, dhe izo-propanol (përbërësi kryesor në dezinfektuesin e duarve ), e cila nuk është parë kurrë më parë në formë ndëryjore.

Këto zbulime duhet të hedhin dritë mbi mënyrën se si formohen trupat qiellorë si kometat dhe yjet.

“Zbulimi i të dy izomerëve të propanolit është në mënyrë unike i fuqishëm në përcaktimin e mekanizmit të formimit të secilit,” thotë astrokimisti Rob Garrod nga Universiteti i Virxhinias. “Për shkak se i ngjajnë shumë njëri-tjetrit, ata sillen fizikisht në mënyra shumë të ngjashme, që do të thotë se të dy molekulat duhet të jenë të pranishme në të njëjtat vende në të njëjtën kohë”.

“E vetmja pyetje e hapur janë sasitë e sakta që janë të pranishme – kjo e bën raportin e tyre ndëryjor shumë më të saktë sesa do të ishte rasti për çiftet e tjera të molekulave. Kjo do të thotë gjithashtu se rrjeti kimik mund të akordohet shumë më me kujdes për të përcaktuar mekanizmat nga që ata formojnë”.

Këto molekula alkooli janë gjetur në atë që njihet si një ‘dhomë dorëzimi’ e yjeve, rajoni gjigant i formimit të yjeve të quajtur Shigjetari B2 (Sgr B2). Rajoni ndodhet pranë qendrës së Rrugës së Qumështit dhe afër Shigjetarit A* (Sgr A*), vrimës së zezë supermasive rreth të cilës është ndërtuar galaktika jonë.

Ndërsa kjo lloj analize molekulare e hapësirës së thellë ka ndodhur për më shumë se 15 vjet, ardhja e teleskopit Atacama Large Milimeter/nënmilimetër Array (ALMA) në Kili 10 vjet më parë ka rritur nivelin e detajeve që astronomët mund të kenë akses.

ALMA ofron një rezolucion më të lartë dhe një nivel më të madh ndjeshmërie, duke u mundësuar studiuesve të identifikojnë molekulat që nuk ishin të dukshme më parë. Të jesh në gjendje të veçosh frekuencën specifike të rrezatimit që emetohet nga secila molekulë në një pjesë të ngarkuar të hapësirës si Sgr B2 është thelbësore në llogaritjen e asaj që është atje jashtë.

“Sa më e madhe të jetë molekula, aq më shumë linja spektrale në frekuenca të ndryshme prodhon,” thotë fizikani Holger Müller nga Universiteti i Këlnit në Gjermani. “Në një burim si Sgr B2, ka kaq shumë molekula që kontribuojnë në rrezatimin e vëzhguar sa që spektrat e tyre mbivendosen dhe është e vështirë të shkëputësh gjurmët e gishtërinjve të tyre dhe t’i identifikosh ato individualisht.”

Falë mënyrës se si ALMA mund të zbulojë linja shumë të ngushta spektrale, si dhe punës laboratorike që karakterizoi në mënyrë gjithëpërfshirëse nënshkrimet që do të jepnin izomerët e propanolit në hapësirë, u bë zbulimi.

Gjetja e molekulave që janë të lidhura ngushtë – si propanoli normal dhe izo-propanoli – dhe matja se sa të bollshme janë ato në lidhje me njëra-tjetrën, u mundëson shkencëtarëve të shikojnë më në detaje reaksionet kimike që i kanë prodhuar ato.

Puna vazhdon për të zbuluar më shumë molekula ndëryjore në Sgr B2 dhe për të kuptuar llojin e kazanit të shkrirjes kimike që çon në formimin e yjeve. Molekulat organike izo-propil cianidi, N-metilformamidi dhe ureja janë vërejtur gjithashtu nga ALMA.

“Ka ende shumë linja spektrale të paidentifikuara në spektrin ALMA të Sgr B2 që do të thotë se ka mbetur ende shumë punë për të deshifruar përbërjen e tij kimike,” thotë astronomi Karl Menten nga Instituti Max Planck për Radio Astronominë në Gjermani.

“Në të ardhmen e afërt, zgjerimi i instrumenteve ALMA deri në frekuenca më të ulëta ka të ngjarë të na ndihmojë të zvogëlojmë konfuzionin spektral edhe më tej dhe ndoshta të lejojë identifikimin e molekulave organike shtesë në këtë burim spektakolar.”