Shkencëtarët gjejnë llavë të lashtë nën sipërfaqen e Marsit

Shkencëtarët kanë vëzhguar më shumë se 600 këmbë nën sipërfaqen e planetit Mars duke përdorur instrumente të ndjeshme dhe të dhënat e tyre janë në përputhje me provat e rrjedhave të lavës së tharë nga miliarda vjet më parë.

Metodat e studiuesve përfshinin vëzhgimin e atyre që njihen si valët e Rayleigh. Këto valë janë të ngjashme me mënyrën se si valët rrotulluese lëvizin nëpër ujë, përveçse ato udhëtojnë nëpër sipërfaqe të ngurta.

Studimi i valëve Rayleigh nuk është asgjë e re. Shkencëtarët i shikojnë ata këtu në Tokë dhe mund të zbulojnë detaje se nga çfarë përbëhet sipërfaqja poshtë tyre.

Në Tokë, dridhjet në tokë mund të shkaktohen nga një sërë faktorësh natyrorë si aktiviteti i oqeaneve dhe qenieve njerëzore. Në Mars, megjithatë, këta dy faktorë nuk janë të pranishëm. Në vend të kësaj, shkencëtarët duhej të mbështeteshin te era.

Kur era marsiane ndërvepron me sipërfaqen e planetit, ajo shkakton dridhje të vogla të ambientit ose valë që mund të zbulohen me instrumente të ndjeshme.

Marsi nuk ka ndonjë stacion monitorimi sizmik siç ka Toka, por ka InSight Mars Lander që NASA dërgoi në vitin 2018.

Landeri InSight është projektuar posaçërisht për të hetuar nën sipërfaqen e Marsit duke përdorur një sizmometër dhe për të na treguar më shumë për atë që është nën sipërfaqen e planetit, nga është e përbërë dhe në fund se si u formua rreth 4.5 miliardë vjet më parë.

Duke përdorur sizmometrin, studiuesit ishin në gjendje të zbulonin dridhjet shumë të lehta në sipërfaqen e Marsit që shkaktohen nga era, edhe pse madhësia e këtyre dridhjeve ishte “dukshëm” më e vogël se ajo që do të gjendej në Tokë, vëren studimi.

“Me grupin e tij të instrumenteve gjeofizike, InSight është misioni i parë i aftë për të hetuar sipërfaqen e afërt përtej disa centimetra thellësi,” shkruajnë studiuesit.

Duke përdorur të dhënat e nxjerra nga këto dridhje sizmike, shkencëtarët thanë se ishin në gjendje të hartonin rreth 200 metra (656 këmbë) nën sipërfaqen e Marsit.

Të dhënat e tyre mbështetën ekzistencën e pirgjeve të rrjedhave të lavës së tharë të lashtë nën sipërfaqen e planetit, duke lënë të kuptohet për të kaluarën e tij shumë vullkanike. Ata gjetën gjithashtu një shtresë sedimentare në një thellësi midis 30 dhe 75 metra, të vendosur midis shkëmbinjve vullkanikë.

William Banerdt, një nga shkencëtarët pas studimit dhe një hetues kryesor në projektin InSight, tha për Inverse: “Gjëja më e mirë e këtij hetimi është se ai jep një tregues vërtet të qartë të një rrjedhe llave mbi një shtresë sedimentare e cila mbivendos një rrjedhë tjetër llave.

“Kjo ndihmon për ta lidhur këtë me përpjekjen për të kuptuar se cila ishte koha midis aktiviteteve të ndryshme.”

E kaluara vullkanike e Marsit është e njohur. Planeti është shtëpia e Olympus Mons, vullkani më i madh i njohur në sistemin diellor. Është afërsisht 72,000 këmbë i gjatë, që është më shumë se dyfishi i lartësisë së malit Everest, sipas Observatorit Lowell.