Shkencëtarët gjetën kristale të paparë më parë në pluhur nga meteori i Chelyabinsk

Studiuesit kanë zbuluar lloje kristalesh të papara ndonjëherë të fshehura në kokrra të vogla të pluhurit të meteorit të ruajtur në mënyrë perfekte. Pluhuri u la pas nga një shkëmb masiv hapësinor që shpërtheu mbi Chelyabinsk, Rusi, nëntë vjet më parë.

Më 15 shkurt 2013, një asteroid me përmasa 59 këmbë (18 metra) të gjerë dhe me peshë 12,125 ton (11,000 tonë metrikë) hyri në atmosferën e Tokës me rreth 41,600 mph (66,950 km/h).

Për fat të mirë, meteori shpërtheu rreth 14.5 milje (23.3 kilometra) mbi qytetin e Chelyabinsk në Rusinë jugore, duke derdhur zonën përreth me meteoritë të vegjël dhe duke shmangur një përplasje të vetme kolosale me sipërfaqen.

Ekspertët në atë kohë e përshkruan ngjarjen si një thirrje të madhe zgjimi për rreziqet që asteroidët paraqesin për planetin.

Shpërthimi i meteorit të Chelyabinsk ishte më i madhi i llojit të tij që ndodhi në atmosferën e Tokës që nga ngjarja Tunguska e vitit 1908. Ajo shpërtheu me një forcë 30 herë më të madhe se bomba atomike që tronditi Hiroshimën, sipas NASA-s.

Pamjet video të ngjarjes treguan shkëmbin hapësinor që digjej në një blic drite që ishte pak më e shndritshme se Dielli, përpara se të krijonte një bum të fuqishëm zanor që theu xhamat, dëmtoi ndërtesat dhe plagosi rreth 1200 njerëz në qytetin më poshtë, sipas Live Science. sajti simotër Space.com.

Në një studim të ri, studiuesit analizuan disa nga fragmentet e vogla të shkëmbinjve hapësinorë që mbetën pas shpërthimit të meteorit, të njohur si pluhuri i meteorit. Normalisht, meteorët prodhojnë një sasi të vogël pluhuri ndërsa digjen, por kokrrat e vogla humbasin për shkencëtarët sepse ato janë ose shumë të vogla për t’u gjetur, të shpërndara nga era, bien në ujë ose janë të ndotura nga mjedisi.

Megjithatë, pasi meteori Chelyabinsk shpërtheu, një shtëllungë masive pluhuri u var në atmosferë për më shumë se katër ditë përpara se të binte shi në sipërfaqen e Tokës, sipas NASA-s.

Dhe për fat të mirë, shtresat e borës që ranë pak para dhe pas ngjarjes bllokuan dhe ruajtën disa mostra pluhuri derisa shkencëtarët mund t’i rikuperonin ato pak kohë më pas.

Studiuesit u ndeshën me llojet e reja të kristalit ndërsa po shqyrtonin pikat e pluhurit nën një mikroskop standard.

Një nga këto struktura të vogla, e cila ishte mjaftueshëm e madhe për t’u parë nën mikroskop, ishte rastësisht në fokus pikërisht në qendër të njërës prej rrëshqitjeve kur një anëtar i ekipit shikoi përmes okularit. Nëse do të kishte qenë diku tjetër, skuadra ka të ngjarë ta kishte humbur atë, sipas Sci-News.

Pas analizimit të pluhurit me mikroskop elektronik më të fuqishëm, studiuesit gjetën shumë më tepër nga këto kristale dhe i ekzaminuan ato në detaje shumë më të mëdha.

Megjithatë, edhe atëherë, “gjetja e kristaleve duke përdorur një mikroskop elektronik ishte mjaft sfiduese për shkak të madhësisë së tyre të vogël”, shkruan studiuesit në punimin e tyre, i cili u botua më 7 maj në The European Physical Journal Plus.

Kristalet e reja erdhën në dy forma të dallueshme; guaskat dhe shufrat gjashtëkëndore pothuajse sferike, ose “pothuajse sferike”, që të dyja ishin “veçori unike morfologjike”, shkruajnë studiuesit në studim.

Analiza e mëtejshme duke përdorur rrezet X zbuloi se kristalet ishin bërë nga shtresa grafiti – një formë karboni e bërë nga fletë të mbivendosura atomesh, të përdorura zakonisht në lapsa – që rrethojnë një nanokluster qendror në zemër të kristalit.

Studiuesit sugjerojnë që kandidatët më të mundshëm për këto nanoklustera janë buckminsterfullereni (C60), një top i atomeve të karbonit në formë kafazi, ose poliheksaciklooktadekani (C18H12), një molekulë e bërë nga karboni dhe hidrogjeni.

Ekipi dyshon se kristalet u formuan në kushtet e temperaturës dhe presionit të lartë të krijuar nga shpërbërja e meteorit, megjithëse mekanizmi i saktë është ende i paqartë. Në të ardhmen, shkencëtarët shpresojnë të gjurmojnë mostra të tjera të pluhurit të meteorit nga shkëmbinjtë e tjerë hapësinorë për të parë nëse këto kristale janë një nënprodukt i zakonshëm i ndarjeve të meteorëve apo janë unikë për shpërthimin e meteorit në Chelyabinsk.