Shkencëtarët publikojnë analizën e parë të shkëmbinjve të këputur nga asteroidi me shpejtësi

Pas një udhëtimi gjashtë-vjeçar, një anije kozmike e quajtur Hayabusa2 u kthye në atmosferën e Tokës në fund të vitit 2020 dhe u ul thellë në pjesën e jashtme të Australisë. Kur studiuesit nga agjencia japoneze hapësinore JAXA e hapën atë, ata gjetën ngarkesën e saj të çmuar të mbyllur dhe të paprekur: një grusht papastërti që Hayabusa2 arriti të hiqte nga sipërfaqja e një asteroidi me shpejtësi.

Tashmë shkencëtarët kanë filluar të shpallin rezultatet e para nga analiza e këtij kampioni të jashtëzakonshëm. Ajo që ata gjetën sugjeron se ky asteroid është një pjesë e së njëjtës lëndë që u bashkua në diellin tonë katër miliardë e gjysmë vjet më parë.

“Më parë kishim vetëm një pjesë të vogël të këtyre shkëmbinjve për të studiuar, dhe të gjithë ishin meteoritë që ranë në Tokë dhe u ruajtën në muze për dekada në shekuj, të cilët ndryshuan përbërjen e tyre,” tha gjeokimisti Nicolas Dauphas, një nga tre Universiteti i Studiuesit e Çikagos që punuan me një ekip ndërkombëtar shkencëtarësh të udhëhequr nga Japonia për të analizuar fragmentet. “Të kesh mostra të pacenuara nga hapësira është thjesht e pabesueshme. Ata janë dëshmitarë nga pjesë të sistemit diellor që ne nuk i kemi eksploruar ndryshe.”

Në vitin 2018, Hayabusa2 u ul në majë të një asteroidi në lëvizje të quajtur Ryugu dhe mblodhi grimca nga sipër dhe poshtë sipërfaqes së tij. Pasi kaloi një vit e gjysmë rreth asteroidit, ai u kthye në Tokë me një kapsulë të mbyllur që përmbante rreth pesë gramë pluhur dhe shkëmb. Shkencëtarët në mbarë botën kanë pritur me padurim mostrën unike – një që mund të ndihmojë në ripërcaktimin e të kuptuarit tonë se si evoluojnë planetët dhe si u formua sistemi ynë diellor.

Shkencëtarët janë veçanërisht të emocionuar sepse këto grimca nuk do të kishin arritur kurrë në Tokë pa barrierën mbrojtëse të një anije kozmike.

“Zakonisht, gjithçka që ne kemi për të studiuar asteroidët janë pjesët që janë mjaft të mëdha për t’u ngjitur në tokë si meteoritë,” tha gjeokimisti i Çikagos Andrew M. Davis, një tjetër anëtar i ekipit të analizës. “Nëse do ta merrje këtë grusht dhe do ta lëshoje në atmosferë, do të digjej, do ta humbisje dhe shumë prova për historinë e këtij asteroidi do të shoqëroheshin me të.

Davis, Dauphas dhe kolegu i UChicagos Reika Yokochi janë të gjithë pjesë e një ekipi të mbledhur për të ndihmuar studiuesit japonezë të analizojnë mostrat. Çdo pjesë e përmbajtjes së kapsulës po studiohet me rigorozitet. Yokochi është pjesë e një ekipi që po analizon gazrat që u bllokuan në kapsulë ose në papastërti. Dauphas dhe Davis janë pjesë e një ekipi që po studion përbërjet kimike dhe izotopike të kokrrave për të zbuluar historinë e tyre.

Shkëmbi është i ngjashëm me një klasë meteorësh të njohur si “kondrite karbonike të tipit Ivuna”. Këta shkëmbinj kanë një përbërje kimike të ngjashme me atë që ne masim nga dielli dhe mendohet se datojnë që në fillimet e sistemit diellor afërsisht katër miliardë e gjysmë vjet më parë – përpara formimit të diellit, hënës dhe Toka. [A duhet shkruar Hëna me shkronjë për ta dalluar nga hënat e tjera?]

Në atë kohë, gjithçka që ekzistonte ishte një re gjigante, rrotulluese gazi. Shkencëtarët mendojnë se shumica e atij gazi u tërhoq në qendër dhe formoi yllin që ne e njohim si dielli. Ndërsa mbetjet e atij gazi u zgjeruan në një disk dhe u ftohën, ai u shndërrua në shkëmbinj, të cilët ende sot notojnë rreth sistemit diellor; duket se Ryugu mund të jetë një prej tyre.

Shkencëtarët thanë se fragmentet tregojnë shenja se janë zhytur në ujë në një moment. “Duhet të imagjinohet një grumbull akulli dhe pluhuri që noton në hapësirë, që u shndërrua në një baltë gjigante kur akulli u shkri nga energjia bërthamore nga kalbja e elementeve radioaktive që ishin të pranishme në asteroid kur u formua,” tha Dauphas. Por çuditërisht, sot vetë shkëmbi duket të jetë relativisht i thatë.

Duke përdorur takimin me radioizotop, ata vlerësuan se Ryugu u ndryshua nga qarkullimi i ujit vetëm rreth pesë milionë vjet pas formimit të sistemit diellor.

Këto gjetje janë veçanërisht interesante për studiuesit, sepse ato lënë të kuptohet për kushte të ngjashme formimi midis kometave dhe disa asteroideve si Ryugu.

“Duke ekzaminuar këto mostra, ne mund të kufizojmë temperaturat dhe kushtet që duhet të kenë ndodhur gjatë jetës së tyre dhe të përpiqemi të kuptojmë se çfarë ka ndodhur,” shpjegoi Yokochi.

Ajo e krahasoi procesin me përpjekjen për të kuptuar se si ishte bërë një supë, por vetëm me rezultatin përfundimtar dhe jo me recetën: “Ne mund ta marrim supën dhe të ndajmë përbërësit dhe të përpiqemi të tregojmë nga kushtet e tyre se sa ishte ngrohur dhe me çfarë rendi”.

Shkencëtarët vunë në dukje se një përqindje e gjetjeve do të lihet mënjanë në mënyrë që ne të mund t’i analizojmë ato në të ardhmen me teknologji më të avancuar – ashtu siç bëmë me mostrat hënore nga Apollo.

“Pasi morëm mostrat e hënës nga Apollo 50 vjet më parë, idetë tona se si u formua hëna ndryshuan plotësisht,” tha Davis. “Ne ende po mësojmë gjëra të reja prej tyre, sepse instrumentet dhe teknologjia jonë kanë avancuar.

“E njëjta gjë do të jetë e vërtetë për këto mostra. Kjo është një dhuratë që vazhdon të japë.”

Ky mision është i pari nga disa misione ndërkombëtare që do të sjellë përsëri mostra nga një asteroid tjetër i quajtur Bennu, si dhe zona të paeksploruara në hënën tonë, Mars dhe hënën e Marsit Phobos. E gjithë kjo duhet të ndodhë në 10 deri në 20 vitet e ardhshme.

“Ka qenë shumë nën radarin e publikut dhe disa vendimmarrësve, por ne po hyjmë në një epokë të re të eksplorimit planetar që është i paprecedentë në histori,” tha Dauphas. “Fëmijët dhe nipërit tanë do të shohin fragmente të kthyera të asteroidëve, Marsit dhe shpresojmë të planetëve të tjerë kur të vizitojnë muzetë”.