Tani e dimë pse Jupiteri nuk ka unaza të mëdha e të lavdishme si Saturni

Duke pasur parasysh ngjashmëritë e tij me fqinjin e tij, Saturnin, duket e natyrshme të pyesim pse Jupiteri nuk ka gjithashtu një sistem të mrekullueshëm dhe të gjerë unazash të dukshme.

Mjerisht, nuk është realiteti. Ndërsa Jupiteri ka unaza, ato janë gjëra të holla, të dobëta, të dobëta pluhuri, të dukshme vetëm kur ndriçohen nga Dielli.

Sipas një studimi të ri, këtyre unazave me zbritje u mungojnë pikat e forta, sepse hënat galileane të mprehta të Jupiterit nuk lejojnë që disqet e shkëmbinjve dhe pluhurit të akumulohen ashtu siç bëjnë rreth Saturnit.

“Ka kohë që më shqetësonte pse Jupiteri nuk ka unaza edhe më të mahnitshme që do ta turpëronin Saturnin”, tha astrofizikani Stephen Kane nga Universiteti i Kalifornisë Riverside.

“Nëse Jupiteri do t’i kishte ato, ata do të dukeshin edhe më të ndritshëm për ne, sepse planeti është shumë më afër se Saturni.”

Për të hetuar idenë e një sistemi unazor gjigant që formohet rreth Jupiterit në një moment të historisë së tij, Kane dhe kolegu i tij, astrofizikani Zhexing Li nga UC Riverside, kryen një sërë simulimesh të objekteve që rrotulloheshin rreth sistemit Jovian.

Këto simulime morën parasysh lëvizjen orbitale të Jupiterit dhe lëvizjet e katër hënave të tij më të mëdha, të njohura gjithashtu si hënat e Galilesë: Ganymede (i cili është më i madh se Merkuri dhe hëna më e madhe në Sistemin Diellor), Callisto, Io dhe Europa. Në këtë përzierje, ekipi shtoi se sa kohë mund të duhej që të formohej një sistem unazash.

Sipas këtij modelimi, Jupiteri nuk mund të ketë unaza të stilit të Saturnit – dhe nuk ka gjasa që të ketë pasur ndonjëherë, thanë studiuesit.

“Planetet masivë formojnë hëna masive, gjë që i pengon ata të kenë unaza të konsiderueshme,” shpjegoi Kane. “Ne zbuluam se hënat galileane të Jupiterit, njëra prej të cilave është hëna më e madhe në Sistemin tonë Diellor, do të shkatërronte shumë shpejt çdo unazë të madhe që mund të formohej.”

Unazat aktualisht të dobëta të Jupiterit janë bërë kryesisht nga pluhuri i nxjerrë nga disa nga hënat e tij, ndoshta duke përfshirë materialin e hedhur në hapësirë ​​nga ngjarjet e goditjes.

Unazat e Saturnit, nga ana tjetër, janë kryesisht prej akulli; ndoshta fragmente nga kometat ose asteroidet, ose një hënë e akullt që ose u nda për shkak të gravitetit të Saturnit ose u përplas në një mënyrë të tillë që ejecta formoi unaza.

Ne e dimë se hënat e Saturnit luajnë një rol të rëndësishëm në formimin dhe mirëmbajtjen e unazave të tij. Por një hënë (ose hëna) mjaft e madhe gjithashtu mund të prishë në mënyrë gravitacionale unazat, duke nxjerrë akull nga orbita planetare në të madhin kush-di-ku.

Edhe pse Saturni është planeti që të gjithë e mendojmë si ai me unaza, unazat rreth planeteve janë në të vërtetë mjaft të zakonshme, edhe këtu në Sistemin Diellor.

Ka Jupiter, sigurisht, siç sapo kemi diskutuar. Gjigantët e akullit, Neptuni dhe Urani, të dy kanë gjithashtu unaza të hollë dhe të dobët pluhuri.

Urani është gjithashtu i përkulur në anën e tij, në krahasim me planetët e tjerë, me boshtin e tij orbital pothuajse paralel me rrafshin orbital. Unazat e tij mendohet se lidhen me këtë disi; ose diçka i ra Uranit dhe e përplasi anash, ose dikur kishte unaza absolutisht të mëdha, të cilat mund të kishin shkaktuar animin e tij anash.

Dhe unazat nuk kufizohen as tek planetët. Një trup i vogël rreth 230 kilometra (143 milje) i gjerë, i quajtur Chariklo, që rrotullohet midis Jupiterit dhe Uranit, ka unaza. Po kështu edhe planeti xhuxh Haumea, i varur në brezin Kuiper me Plutonin. Simulimet sugjerojnë se unazat rreth trupave të akullt nuk janë të rralla, për shkak të ndërveprimeve gravitacionale që heqin akullin nga sipërfaqja e trupave të përmendur, për të formuar një unazë rrotulluese rreth tij.

Marsi, gjithashtu, herë pas here mund të ketë unaza. Hëna e saj Phobos po i afrohet planetit të kuq me vetëm një copëz çdo vit; në 100 milionë vjet, do të jetë mjaft afër për t’u copëtuar nga graviteti i Marsit, duke formuar një unazë jetëshkurtër që përfundimisht mund të ribashkohet përsëri në një hënë. Edhe unazat e Saturnit ka të ngjarë të jenë të përkohshme, të destinuara të bien ngadalë mbi planet.

Nëse mund t’i shqyrtojmë ato në detaje të mjaftueshme, unazat mund të përdoren për të bashkuar disa aspekte të dhunshme të historisë së një planeti.

“Për ne astronomët, ata janë gjaku i spërkatur në muret e një skene krimi,” tha Kane. “Kur shikojmë unazat e planetëve gjigantë, është dëshmi se diçka katastrofike ka ndodhur për ta vendosur atë material atje.”

Gjithsesi, mund të jetë po aq mirë që Big Jupe nuk ka unaza spektakolare. Lëreni Saturnin të ketë gjënë e tij. Në fund të fundit, Jupiteri tashmë ka muskuj në gjashtëkëndësh.