Yjet nga agimi i universit janë gjetur të fshehur në zemrën e galaktikës sonë

Yjet e lashtë të lindur gjatë Agimit Kozmik janë identifikuar në qendër të Rrugës së Qumështit.

Si pjesë e një sondazhi për të zbuluar disa nga yjet më të vjetër të njohur në Univers, shkencëtarët kryen një kërkim gjithëpërfshirës për këta yje të lashtë, por të pakapshëm, dhe zbuluan se masat që ata rrotullohen rreth qendrës galaktike janë relativisht qetësuese, pavarësisht kaos rreth tyre.

Gjetjet e tyre, të udhëhequra nga astronomja Anke Arentsen nga Universiteti i Kembrixhit në Mbretërinë e Bashkuar, janë prezantuar në Takimin vjetor Kombëtar të Astronomisë në Mbretërinë e Bashkuar.

Mund të themi se sa i vjetër është një yll bazuar në sasinë e metalit në të. Kur u formuan yjet e parë në Univers, ata duhej të krijonin veten nga materiali elementar i disponueshëm në atë kohë – kryesisht hidrogjeni dhe heliumi. Por furrat bërthamore që digjen në bërthamat e tyre filluan të shkrijnë atomet e hidrogjenit në gjëra më të rënda, nga heliumi e deri te hekuri.

Më pas, kur ata shpërthyen në supernova të çrregullta, ata mbollën këto elementë më të rëndë në të gjithë hapësirën, së bashku me elementë edhe më të rëndë të farkëtuar në proceset energjike të supernovës së ndarë në sekondë. Prandaj, yjet e mëpasshëm filluan jetën e tyre me një përqindje më të madhe të materialit më të rëndë. Sa më i ri të jetë një yll, aq më shumë metal ka të ngjarë të ketë.

Anasjelltas, sa më i vjetër të jetë një yll, aq më pak metal ka të ngjarë të ketë. Ne kemi gjetur disa prej këtyre yjeve “të pacenuar” që notojnë rreth Rrugës së Qumështit, por kryesisht në periferi, dhe aureolën galaktike. Astronomët mendojnë se yjet më të vjetër nga yjet e vjetër duhet të rrinë në qendrën galaktike, por për shkak se rajoni është kryesisht i pasur me metal dhe ka shumë pluhur që bllokon pamjen tonë, ata priren të jenë më të vështira për t’u gjetur.

Anke dhe kolegët e saj filluan një projekt të quajtur Pristine Inner Galaxy Survey (PIGS) për t’i gjetur ato. Duke analizuar spektrin e dritës që buron nga një yll i caktuar, astronomët mund të gjejnë gjatësi vale të përforcuara ose të zbehura nga prania e elementeve të caktuara. Ata kërkuan një nënshkrim elementar në përputhje me yjet që janë shumë të ulët në metale dhe identifikuan rreth 8,000 kandidatë.

Vëzhgimet vijuese konfirmuan përbërjet kimike të yjeve të varfër me metal, duke rezultuar në një mostër prej rreth 1300 yjeve të lashtë në qendrën galaktike. Për shkak se gjetën kaq shumë, studiuesit më pas ishin në gjendje të kryenin studime të popullsisë.

Ata përdorën të dhëna nga observatori Gaia, i cili është një projekt në vazhdim për të hartuar pozicionet dhe lëvizjet tredimensionale të yjeve në Rrugën e Qumështit. Me këtë, studiuesit ishin në gjendje të përcaktojnë orbitat galaktike të yjeve të tyre të vjetër.

Arentsen dhe kolegët e saj zbuluan se orbitat e yjeve të lashtë rreth qendrës galaktike janë relativisht të ngadalta.

Përveç kësaj, yjet më të vjetër kanë orbita më kaotike, por ata ende kanë një orbitë mesatare rreth qendrës galaktike.

Së fundi, orbitat e yjeve janë kryesisht të përfshira tërësisht brenda qendrës galaktike. Edhe ata yje në orbita eliptike priren të qëndrojnë kryesisht brenda rajonit qendror të Rrugës së Qumështit.

“Është emocionuese të mendosh se ne po shohim yje që u formuan në fazat më të hershme të Rrugës së Qumështit, më parë kryesisht jashtë mundësive. “, thotë Arentsen.

“Të dhënat e disponueshme për këto objekte të lashta po rriten me shpejtësi. Jam i emocionuar të shoh se çfarë do të mësojmë rreth këtyre yjeve të parë që do të popullojnë galaktikën tonë në vitet e ardhshme!”