Zbulimi mahnitës i bërë brenda një meteori në Somali

Nëse keni parë ndonjëherë një yll që xhiron, keni parë një meteor që kalonte me shpejtësi nëpër qiell. Nëse ai objekt shkon drejt tokës, quhet meteorit, dhe sipas Space.com, janë identifikuar vetëm tre lloje meteorësh: metalikë, gurë dhe gurë-metalik. Shumica e meteoritëve janë të parregullt në formë dhe janë magnetikë sepse përmbajnë një sasi hekuri, sipas Shërbimit Gjeologjik të Shteteve të Bashkuara (USGS).

National Geographic raporton se komponimet e tjera të gjetura në meteorite mund të përfshijnë karbon, argjilë, silikate, oksigjen dhe aminoacide. Disa madje përmbajnë materiale që duket se janë të lidhura me praninë e ujit, si një meteorit që ra në planetin tonë në vitin 2021. Ai përmbante ujë që shkencëtarët mendojnë se mund të na ndihmojë të kuptojmë se si u formua Toka, sipas Live Science. Në vitin 2020, një meteorit 4.6 miliardë vjeçar, më i vjetër se vetë Toka, u gjet në shkretëtirën e Saharasë. Dhe ndërsa ato janë mjaft magjepsëse, një tjetër meteorit i zbuluar në Somali përmban dy përbërës që nuk gjenden natyrshëm në Tokë, sipas Universitetit të Albertës.

Askush nuk e di saktësisht se kur meteori ra në Tokë, por ai ishte i njohur për vendasit si “Nightfall” dhe festohej në folklor dhe këngë për më shumë se një shekull. Vetëm në vitin 2019 kërkuesit e opalit vunë re shkëmbin e çuditshëm dhe i dërguan mostrat Chris Herd, profesor në Departamentin e Shkencave të Tokës dhe Atmosferës dhe kurator i Koleksionit të Meteoritëve të Universitetit të Albertës. Herd dhe kolegët e tij në universitet identifikuan mineralet e reja dhe shpallën gjetjet e tyre në vitin 2022. I quajtur “El Ali” sipas qytetit pranë të cilit u gjet, meteori është i madh dhe peshon pak më shumë se 15 tonë, raporton Science Alert.

El Ali klasifikohet si një meteorit IAB hekuri dhe Herd dhe ekspertë të tjerë që ekzaminuan kampionin 70 gram shpejt zbuluan se ai përmbante komponime jotokësore, të quajtura më vonë elaliite dhe elkinstantonite. Elaliite është emëruar sipas meteoritit dhe elkinstantoniti e ka marrë emrin nga Lindy Elkins-Tanton, nënkryetar i Iniciativës Ndërplanetare të Universitetit Shtetëror të Arizonës. Shkencëtarët ishin në gjendje të identifikonin komponimet aq shpejt sa ata, sepse versionet sintetike të tyre të bëra nga njeriu ishin krijuar tashmë. Provat i bëjnë ekspertët të dyshojnë se meteori mund të përmbajë edhe një substancë të tretë, ende të paidentifikuar.

El Ali nuk është i vetmi meteorit IAB, por është i vetmi që përmban elkinstantonite dhe elaliite, gjë që është emocionuese sepse përfaqëson një aspekt intrigues të historisë së tij. “Sa herë që gjen një mineral të ri, kjo do të thotë se kushtet aktuale gjeologjike, kimia e shkëmbit, ishin të ndryshme nga ajo që ishte gjetur më parë,” shpjegon Chris Herd. Ai thotë se ndërsa është detyra e tij të kuptojë më mirë se si formohen meteoritët, ai kurrë nuk e kishte menduar se do të përfshihej në zbulimin e mineraleve të reja vetëm duke studiuar një të tillë.