Zbulohet pulsar i ri milisekonda me FAST

Duke përdorur teleskopin radio sferik me hapje pesëqind metrash (FAST), një ekip astronomësh kinezë ka zbuluar një pulsar të ri milisekonda në grupin globular Messier 53. Zbulimi raportohet në një punim kërkimor të botuar më 16 qershor në serverin e printimit. arXiv.

Pulsarët janë shumë të magnetizuar, yje neutron rrotullues që lëshojnë një rreze rrezatimi elektromagnetik. Pulsarët që rrotullohen më shpejt, me periudha rrotullimi nën 30 milisekonda, njihen si pulsarët milisekonda (MSP). Astronomët supozojnë se ato formohen në sisteme binare kur përbërësi fillimisht më masiv shndërrohet në një yll neutron që më pas rrotullohet për shkak të grumbullimit të materies nga ylli sekondar.

Grumbullimet globulare (GC) janë koleksione yjesh të lidhur fort që rrotullohen rreth galaktikave. Ata kanë mjedise jashtëzakonisht të dendura yjore, duke i bërë ato vende të shkëlqyera për të formuar sisteme binare me rreze X të pulsarëve milisekonda.

I vendosur rreth 58,350 vite dritë larg, Messier 53 (i njohur gjithashtu si M53 ose NGC 5024) është deri tani GC më i largët me pulsarët e njohur. Grumbulli është rreth 12.67 miliardë vjet i vjetër, ka një masë prej afërsisht 826,000 masa diellore dhe një metalicitet prej -2.1, që e bën atë një nga GC-të më të varfër me metal në Rrugën e Qumështit. Deri më sot, katër pulsarë janë zbuluar në Messier 53, dhe tre prej tyre rezultuan të ishin MSP.

Tani, një grup astronomësh të udhëhequr nga Yujie Lian i Universitetit Normal të Pekinit në Kinë, raporton zbulimin e një MSP tjetër në këtë grup. Zbulimi u bë duke përdorur rrezen qendrore të marrësit FAST me brez L me 19 rreze.

“Vëzhgimi gjurmues i M53 u iniciua më 30 nëntor 2019, si sondazh pilot për sondazhin pulsar FAST GC dhe projektin SP2 4 (Pan et al. 2021)”, shkruajnë studiuesit në punim.

Pulsari i sapogjetur mori emërtimin PSR J1312+1810E (ose M53E). Ka një periudhë rrotullimi prej rreth 3,97 milisekonda dhe masë dispersioni prej afërsisht 25,88 pc/cm3. Periudha orbitale e M53E u zbulua të jetë 2.43 ditë.

Objekti shoqërues në sistem ka shumë të ngjarë një xhuxh i bardhë me një masë të vlerësuar prej të paktën 0,18 masa diellore. Forca e fushës magnetike sipërfaqësore të M53E u mat se nuk ishte më e madhe se 140 milion Gauss dhe mosha karakteristike e pulsarit u llogarit të ishte më shumë se 13 miliardë vjet.

Përveç zbulimit të M53E, vëzhgimet e FAST gjithashtu lejuan ekipin e Lian të hetonte tre MSP-të e tjera në grupin Messier 53. Ata zbuluan se njëri prej tyre është një pulsar i izoluar, ndërsa dy të tjerët janë sisteme binare me shoqërues xhuxh të bardhë pak më masiv se ai në M53E. Në përgjithësi, rezultatet tregojnë se karakteristikat e kësaj popullate pulsare janë të ngjashme me popullsinë e MSP-ve në diskun e Rrugës së Qumështit.