Fosilet e rralla zbulojnë “pemën e jetës” të fluturës gjatë 100 milionë viteve të fundit

Pema më e madhe e jetës së fluturës në botë po i ndihmon studiuesit të përcaktojnë se nga e kanë origjinën insektet me krahë kur u shfaqën për herë të parë në Tokë rreth 100 milionë vjet më parë.

Gjatë epokës së dinosaurëve, disa tenja kaluan nga fluturimi gjatë natës në ditën, duke u zhvilluar për të përfituar nga nektari nga lulet që u zhvilluan së bashku me bletët.

Shkencëtarët zbuluan për herë të parë në vitin 2019 se si kjo zhvendosje e vetme në aktivitetin e ditës shërbeu si pikë kthese evolucionare për të gjitha llojet e fluturave. Por studiuesit nuk kishin arritur ende të zbulonin historinë e plotë të gati 19,000 llojeve të fluturave që ekzistojnë në mbarë botën.

Një ekip global shkencëtarësh filloi të punonte në një projekt ambicioz në vitin 2015 për të mbledhur një model të detajuar që gjurmonte historinë evolucionare dhe marrëdhëniet e specieve për fluturat. Së bashku, studiuesit mblodhën ADN-në nga gati 2300 specie nga 90 vende që përfaqësojnë të gjitha familjet e fluturave.

Studiuesit përdorën katër superkompjuterë në Evropë dhe Shtetet e Bashkuara për të përpunuar të dhënat, duke gjurmuar zakonet e të ushqyerit dhe migrimin e specieve të fluturave me kalimin e kohës.

Gjetjet e ekipit, të publikuara të hënën në revistën Nature Ecology and Evolution, treguan se fluturat fillimisht e kishin origjinën në atë që tani është Amerika Veriore dhe Qendrore.

Hulumtimi është një hap i parë në një projekt më të madh në lidhje me speciet e fluturave dhe mund të veprojë si një burim për studimet e ardhshme, tha autori kryesor i studimit, Akito Kawahara, kurator i lepidopterave në Muzeun e Historisë Natyrore të Floridës.

Fluturat përballen me shumë kërcënime për shkak të krizës klimatike, duke përfshirë shkatërrimin e habitatit dhe ngrohjen globale, gjë që po bën që disa specie të migrojnë në mjedise të reja. Të kuptuarit e popullatave dhe llojeve të ndryshme të fluturave mund t’i ndihmojë më mirë shkencëtarët dhe konservatorët të mbrojnë insektet dhe habitatet e tyre.

Origjina gjeografike e fluturave ishte e papritur sepse hipotezat e mëparshme kishin mbështetur idenë se ato vinin nga Australia ose Azia e sotme.

Në qendër të studimit ishin fosilet e rralla të fluturave. Këto mbetje të çmuara të fluturave të hershme janë të vështira për t’u gjetur sepse insektet kanë krahë të hollë, të brishtë dhe qime fije, asnjëra prej të cilave nuk ruan aq mirë sa kockat në të dhënat fosile.

Mostrat fosile u dhanë studiuesve shënues të miljeve gjenetike, duke i ndihmuar ata të përcaktojnë se kur kanë ndodhur ngjarje kritike në evolucionin e fluturave.

“Ne përdorëm fosile të shumta për studimin për të kalibruar pjesë të veçanta të pemës,” tha Kawahara. “Por shumica e fosileve të fluturave janë të ruajtura dobët, kështu që ne mund të përfshinim vetëm rreth 10-15 fosile në studimin tonë të cilit i besuam bazuar në kërkimet paleontologjike.”

ADN-ja e fluturave pikturoi një portret dramatik të mënyrës se si insektet me krahë erdhën në ekzistencë në mbarë botën me kalimin e kohës. Ndërsa disa popullata udhëtonin në distanca në dukje të pamundura, të tjera mbetën në vend ndërsa kontinentet zhvendoseshin rreth tyre.

Kur fluturat u shfaqën për herë të parë në Amerikën Qendrore dhe në Amerikën e Veriut perëndimore, një rrugë e madhe detare e ndau Amerikën e Veriut në dy rajone. Amerika Veriore dhe Jugore u ndanë gjithashtu nga deti, dhe Meksika, SHBA, Kanadaja dhe Rusia u bashkuan të gjitha me tokë.

Disa lloje fluturash morën një rrugë të zgjeruar piktoreske për në Afrikë duke lëvizur nëpër Urën e Tokës së Beringut nga Amerika e Veriut dhe duke zënë rrënjë fillimisht në Azi, ku u përhapën në të gjithë Azinë Juglindore, më pas migruan në Lindjen e Mesme dhe Gadishullin Somali në Afrikën Lindore. Fluturat arritën edhe në Indi, një ishull i izoluar në atë kohë, pavarësisht se ishte i rrethuar nga deti i hapur.

Fluturat jetuan në skajin e Azisë perëndimore për një kohë të gjatë, ndoshta deri në 45 milionë vjet, përpara se të migronin në Evropë. Ndërsa studiuesit nuk janë të sigurt se çfarë e shkaktoi vonesën, pauza e zgjatur është ende e dukshme.

“Evropa nuk ka shumë lloje fluturash në krahasim me pjesët e tjera të botës, dhe ato që ka shpesh mund të gjenden diku tjetër,” tha Kawahara. “Shumë flutura në Evropë gjenden gjithashtu në Siberi dhe Azi, për shembull.”

Studiuesit u befasuan gjithashtu kur zbuluan se fluturat arritën në Australi, e cila ishte ende e lidhur me Antarktidën kur insektet u shfaqën atje. Duke pasur parasysh se Antarktida ishte dikur një mjedis më i ngrohtë miliona vjet më parë për shkak të temperaturave më të nxehta globale, ka të ngjarë që fluturat dikur kanë jetuar atje dhe kanë kaluar në Australi përpara se të ndahej në kontinentin e vet.

Shkencëtarët ishin gjithashtu të interesuar të mësonin rreth bimëve në të cilat mbështeteshin fluturat për mbijetesën e tyre, pasi evolucioni i këtyre bimëve do të ndikonte gjithashtu se si ndryshuan insektet me kalimin e kohës. Por nuk kishte asnjë burim të veçantë për bimët për punën e studiuesve, kështu që ata mblodhën me kujdes të tyren.

“Në shumë raste, informacioni që na nevojitej ekzistonte në udhëzues në terren që nuk ishin dixhitalizuar dhe ishin shkruar në gjuhë të ndryshme,” tha Kawahara. “Është gjithashtu studimi më i vështirë në të cilin kam qenë pjesë e ndonjëherë dhe u desh një përpjekje masive nga njerëzit në të gjithë botën për ta përfunduar.”

Baza e të dhënave, tashmë e disponueshme për publikun, është rezultat i informacionit të përkthyer dhe të transkriptuar nga librat, faqet e internetit dhe koleksionet e muzeut.

Shumica e familjeve moderne të fluturave ishin tashmë rreth 66 milionë vjet më parë kur dinosaurët u zhdukën për shkak të një goditjeje asteroidi.

Fluturat u diversifikuan së bashku me bimët në të cilat mbështeteshin – dhe familjet e fluturave dukej se të gjitha gravitonin në një grup specifik bimor.

“Ne e shikuam këtë shoqatë gjatë një shkalle kohore evolucionare dhe pothuajse në çdo familje fluturash, bimët e fasules dolën si pritësit e paraardhësve”, tha Kawahara. “Kjo ishte e vërtetë edhe për paraardhësit e të gjitha fluturave.”

Me kalimin e kohës, bimët e fasules janë bërë tërheqëse për bletët, kolibrat, mizat dhe gjitarët, dhe fluturat që atëherë kanë diversifikuar dietën e tyre për të përfshirë një pasuri të bimëve. Por marrëdhënia e hershme midis fluturave dhe bimëve të fasules i ndihmoi insektet me krahë të bëhen një nga grupet më të mëdha të insekteve në botë, sipas bashkautorit të studimit Pamela Soltis, profesoreshë dhe kuratore e shquar në Muzeun e Historisë Natyrore të Floridës.

“Evolucioni i fluturave dhe bimëve të lulëzuara ka qenë i ndërthurur në mënyrë të pashmangshme që nga origjina e të parës, dhe marrëdhënia e ngushtë mes tyre ka rezultuar në ngjarje të jashtëzakonshme diversifikimi në të dy linjat”, tha Soltis në një deklaratë.

Për Kawahara-n, përpjekja monumentale përfaqësonte gjithashtu rrugën e tij evolucionare.

“Ky projekt ishte një ëndërr fëmijërie,” tha Kawahara. “Më ka pëlqyer të shikoj fluturat që kur kam qenë shumë i ri dhe kam pasur fatin që kam mundur ta bëj këtë projekt me kaq shumë shkencëtarë të mrekullueshëm të fluturave nga e gjithë bota. Shpresoj që më shumë fëmijë të kalojnë kohë jashtë për të vëzhguar natyrën dhe për të vazhduar të ndjekin ëndrrat e tyre. Përkushtimi mund të çojë në gjëra të mëdha!”