Rruga e Qumështit u gjet shumë e madhe për “murin e saj kozmologjik”

A është Rruga e Qumështit e veçantë, ose, të paktën, është në një vend të veçantë në univers? Një ekip ndërkombëtar astronomësh ka zbuluar se përgjigja për këtë pyetje është po, në një mënyrë të pavlerësuar më parë. Një studim i ri tregon se Rruga e Qumështit është shumë e madhe për “murin e saj kozmologjik”, diçka që ende nuk është parë në galaktika të tjera. Hulumtimi i ri është publikuar në Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Një mur kozmologjik është një rregullim i rrafshuar i galaktikave të gjetura përreth galaktikave të tjera, i karakterizuar nga rajone veçanërisht të zbrazëta të quajtura “boshllëqe” në të dyja anët e tij. Këto zbrazëtira duket se i shtypin galaktikat së bashku në një formë si petull për të bërë rregullimin e rrafshuar. Ky mjedis i murit, në këtë rast i quajtur Fletë Lokale, ndikon në mënyrën se si Rruga e Qumështit dhe galaktikat e afërta rrotullohen rreth boshteve të tyre, në një mënyrë më të organizuar sesa nëse do të ishim në një vend të rastësishëm në univers, pa një mur.

Në mënyrë tipike, galaktikat priren të jenë dukshëm më të vogla se ky i ashtuquajtur mur. Rruga e Qumështit është gjetur të jetë çuditërisht masive në krahasim me murin e saj kozmologjik, një dukuri e rrallë kozmike.

Gjetjet e reja bazohen në një simulim kompjuterik më të fundit, pjesë e projektit IllustrisTNG. Ekipi simuloi një vëllim të universit gati një miliard vite dritë në të gjithë, që përmban miliona galaktika. Vetëm një pjesë e vogël – rreth një e milionta e të gjitha galaktikave në simulim – ishin po aq “të veçanta” sa Rruga e Qumështit, d.m.th., të dyja të ngulitura në një mur kozmologjik si Fleta Lokale, dhe po aq masive sa galaktika jonë e shtëpisë.

Sipas ekipit, mund të jetë e nevojshme të merret parasysh mjedisi i veçantë rreth Rrugës së Qumështit gjatë kryerjes së simulimeve, për të shmangur një të ashtuquajtur “paragjykim kopernikan” në nxjerrjen e konkluzioneve shkencore nga galaktikat rreth nesh. Ky paragjykim, duke përshkruar heqjen e njëpasnjëshme të statusit tonë të veçantë në gati 500 vitet që kur Koperniku e uli Tokën nga të qenit në qendër të kozmosit, do të vinte nga supozimi se ne banojmë në një vend krejtësisht mesatar në univers. Për të simuluar vëzhgimet, astronomët ndonjëherë supozojnë se çdo pikë në një simulim të tillë si IllustrisTNG është po aq e mirë sa çdo tjetër, por gjetjet e ekipit tregojnë se mund të jetë e rëndësishme të përdoren vendndodhje të sakta për të bërë matje të tilla.

“Pra, Rruga e Qumështit është, në një farë mënyre, e veçantë,” tha udhëheqësi i kërkimit Miguel Aragón. “Toka është padyshim shumë e veçantë, e vetmja shtëpi e jetës që ne njohim. Por nuk është qendra e universit, apo as sistemi diellor. Dhe dielli është thjesht një yll i zakonshëm midis miliardave në Rrugën e Qumështit. Madje edhe galaktika jonë dukej se ishte thjesht një galaktikë tjetër spirale mes miliarda të tjerave në universin e vëzhgueshëm.”

“Rruga e Qumështit nuk ka një masë ose lloj të veçantë. Ka shumë galaktika spirale që duken afërsisht si ajo,” tha Joe Silk, një tjetër nga studiuesit. “Por është e rrallë nëse merr parasysh rrethinën e saj. Nëse do të mund të shihje lehtësisht dhjetëra galaktikat më të mëdha ose më shumë në qiell, do të shihje se të gjitha pothuajse shtrihen në një unazë, të ngulitur në fletën lokale. Kjo është pak Pak e veçantë në vetvete. Ajo që kemi zbuluar rishtazi është se muret e tjera të galaktikave në univers si Fleta Lokale shumë rrallë duket se kanë një galaktikë brenda tyre që është aq masive sa Rruga e Qumështit.”

“Ju mund të duhet të udhëtoni gjysmë miliard vite dritë nga Rruga e Qumështit, duke kaluar shumë e shumë galaktika, për të gjetur një mur tjetër kozmologjik me një galaktikë si e jona,” tha Aragón. Ai shton, “Kjo është disa qindra herë më larg se galaktika e madhe më e afërt rreth nesh, Andromeda.”

“Duhet të jeni të kujdesshëm, megjithatë, duke zgjedhur pronat që kualifikohen si ‘të veçanta’,” tha Neyrinck, një tjetër anëtar i ekipit. “Nëse do të shtonim një kusht qesharak kufizues në një galaktikë, siç është ajo që duhet të përmbajë letrën që kemi shkruar për këtë, ne me siguri do të ishim e vetmja galaktikë në universin e vëzhgueshëm si ajo. Por ne mendojmë se kjo “shumë e madhe për murin e saj” prona është fizikisht domethënëse dhe mjaft e rëndësishme nga pikëpamja vëzhguese për t’u quajtur me të vërtetë e veçantë.”