SALT zbulon yje të rinj xhuxhë të bardhë të nxehtë dhe xhuxhë parabardhë

Duke përdorur teleskopin e madh të Afrikës Jugore (SALT), një ekip ndërkombëtar astronomësh ka zbuluar tetë yje të rinj xhuxhë të bardhë shumë të nxehtë dhe xhuxh parabardhë me temperatura efektive mbi 100,000 K. Gjetja është raportuar në një punim të botuar në Njoftimet Mujore të Shoqëria Mbretërore Astronomike.

Xhuxhët e bardhë (WD) janë bërthama yjore të lënë pas pasi një yll ka konsumuar karburantin e tij bërthamor. Për shkak të gravitetit të tyre të lartë, dihet se ato kanë atmosfera ose me hidrogjen të pastër ose helium të pastër. Megjithatë, një pjesë e vogël e WD-ve shfaq gjurmë elementësh më të rëndë.

Megjithëse WD-të kanë një madhësi relativisht të vogël, të krahasueshme me atë të Tokës, ato janë disa milionë herë më masive se planeti ynë. Xhuxhët para-bardhë (PWD) janë disa herë më të mëdhenj dhe të planifikuar të zvogëlohen në madhësi, duke u bërë përfundimisht WD brenda rreth disa mijëra vjetësh.

Tani, një grup astronomësh të udhëhequr nga Simon Jeffery i Observatorit dhe Planetariumit Armagh, UK, raporton zbulimin e WD dhe PWD të reja me temperatura ekstreme. Yjet e rinj u zbuluan duke përdorur spektrografin Robert Stobie të SALT (RSS) gjatë kërkimit për nënxhuxhët e nxehtë të pasur me helium.

“Sigurisht, sondazhi SALT për nënxhuxhët e pasur me helium ka çuar në zbulimin e tetë xhuxhëve të bardhë të nxehtë dhe xhuxhëve parabardhë me temperatura efektive që tejkalojnë 100,000 K,” shkruajnë studiuesit në letër.

Sipas studimit, dy PWD të sapogjetur rezultuan të ishin yje PG 1159 – pararendës të xhuxhëve të bardhë DO ose xhuxhëve të bardhë DA, që mbanin pak hidrogjen në mbështjellësin e tyre, të quajtur sipas prototipit të tyre. Mostra përfshin gjithashtu një xhuxh të bardhë DO, tre yje O(He) dhe dy O(H).

U zbulua se një nga dy yjet O(H) është ylli qendror i një mjegullnaje planetare të sapozbuluar (PN), ndërsa tjetri është ylli më i nxehtë O(H) pa një PN. Ylli PG 1159 i caktuar SALT J213742.6−382901 (ose shkurt J2137) duket të jetë më i nxehti nga tetë të zbuluar rishtas—temperatura e tij efektive u vlerësua të ishte rreth 180,000 K. Për më tepër, xhuxhi i bardhë DO, me një temperatura efektive prej 130,000 K, është DO WD më e nxehtë e zbuluar deri tani.

J2137, së bashku me yllin tjetër PG 1159 të caktuar SALT J172411.7−632147 (ose J1724) u gjetën të jenë të ndryshueshëm, me më shumë se një periudhë të zbuluar në intervalin 600–1,200 sekonda. Astronomët i klasifikuan këto dy yje si variabla GW Vir, gjë që e bën SALT J213742.6−382901 variablin më të nxehtë GW Vir të njohur deri më sot.

Duke përmbledhur rezultatet, autorët e punimit nënvizuan se studimet e mëtejshme të J2137 dhe J1724 mund të jenë vendimtare për testimin e modeleve teorike të stabilitetit në yjet GW Vir. Ata propozojnë vëzhgime më të zgjeruara, me shumë gjasa duke përdorur observatorë hapësinorë, që do të ndihmonin për të zbuluar në detaje vetitë e tyre asteroseizmike.