Shkencëtarët synojnë të zbarkojnë teleskopin e ri në anën e largët të Hënës

Shkencëtarët amerikanë po punojnë për të zhvilluar një teleskop për t’u vendosur në Hënë.

Teleskopi është projektuar për të kërkuar valë të lashta radio që mund të japin detaje të rëndësishme për universin e hershëm.

Agjencia Amerikane e Hapësirës NASA dhe Departamenti Amerikan i Energjisë po punojnë së bashku në projekt.

Teleskopi do të jetë i pari i projektuar për të mbledhur të dhëna për një periudhë historike të universit të quajtur Epoka e Errët. Kjo periudhë konsiderohet e rëndësishme për t’u studiuar, sepse mund të japë detaje të reja rreth formimit dhe zhvillimit të universit.

Periudha e epokës së errët filloi gati 380,000 vjet pas Big Bengut, shpërthimi që shumë shkencëtarë besojnë se krijoi universin. Gjatë epokës së errët, nuk kishte yje apo planetë.

Në një deklaratë që njoftonte projektin, NASA tha se informacioni mbi Epokën e Errët mund të mësohet vetëm përmes të dhënave të mbledhura nga valët e radios. Teleskopi i ri është projektuar posaçërisht për të dhënë detaje mbi formimin e universit të hershëm.

Teleskopi do të vendoset në atë që njihet si ana e largët e hënës. Ky përshkrim erdhi sepse ajo anë e Hënës nuk mund të shihet nga Toka. Zona përjeton ciklin e saj të ditës dhe natës.

Ana e largët e hënës gëzon heshtjen e radios në krahasim me Tokën, e cila përjeton aq shumë trafik të valëve të radios sa që konsiderohet “ndotje” e zhurmës. Ai ofron një mjedis të pazakontë që i lejon studiuesit të regjistrojnë sinjale radio sensitive. Anëtarët e ekipit thonë se sinjale të tilla nuk mund të kapen askund tjetër në hapësirën afër Tokës.

Anže Slosar është një fizikan me Laboratorin Kombëtar Brookhaven të Departamentit të Energjisë në Nju Jork. Ai tha në një deklaratë se studimi i universit është më i lehtë kur mblidhen të dhëna nga një kohë para se të formoheshin yjet dhe planetët.

“Deri më tani, ne mund të bëjmë vetëm parashikime për fazat e mëparshme të universit duke përdorur një pikë referimi të quajtur sfondi kozmik i mikrovalës,” tha Slosar. Ai vuri në dukje se teleskopi i ri do të sigurojë një pikë referimi të re, duke hapur derën për shkencëtarët që të bëjnë zbulime të mëtejshme të rëndësishme rreth universit.

Pas prekjes së Hënës, ultësi i teleskopit do të fiket përgjithmonë në mënyrë që të mos prodhojë asnjë ndërhyrje valore. Teleskopi më pas do të vendosë katër antena tre metra të gjata. Instrumenti duhet t’i mbijetojë kushteve të rënda që ekzistojnë në anën e largët të hënës.

Shkencëtarët në Tokë do të duhet të presin 40 ditë që teleskopi të mbledhë dhe të dërgojë të dhënat e tij të para në një satelit që mund të komunikojë me Tokën.

Studiuesit që drejtojnë projektin thonë se zbulime të shumta të mëdha mund të bëhen në të ardhmen me teleskopin hënor.

“Emetimi i radios nga galaktika është shumë i ndritshëm dhe sinjali ynë i epokës së errët fshihet pas tij”, tha fizikani Stuart D. Bale i Universitetit të Kalifornisë, Berkeley.

Paul O’Connor është një shkencëtar me Divizionin e Instrumentimit të Brookhaven i cili po ndihmon në udhëheqjen e projektit. “Hëna është më e lehtë për t’u arritur se Marsi, por gjithçka tjetër është më sfiduese,” tha ai për mjedisin operativ në Hënë.

O’Connor shtoi se heqja e nxehtësisë dhe shmangia e rrezatimit janë disa nga sfidat kryesore me të cilat përballemi gjatë eksplorimit nga hëna. “Ka një arsye që vetëm një rover robotik ka zbritur në Hënë në 50 vitet e fundit, ndërsa gjashtë shkuan në Mars, i cili është 100 herë më larg,” tha O’Connor.