Webb i NASA-s zbulon yjet e rinj në fazat e hershme të formimit

Shkencëtarët duke bërë një “zhytje të thellë” në një nga imazhet e para ikonike të Webb-it kanë zbuluar dhjetëra avionë energjikë dhe dalje nga yjet e rinj të fshehur më parë nga retë e pluhurit. Zbulimi shënon fillimin e një epoke të re të hetimit se si formohen yjet si Dielli ynë dhe se si rrezatimi nga yjet masivë aty pranë mund të ndikojë në zhvillimin e planetëve.

Shkëmbinjtë Kozmik, një rajon në buzë të një zgavër gjigande, të gaztë brenda grupit yjor NGC 3324, ka intriguar prej kohësh astronomët si një vatër për formimin e yjeve. Ndërsa janë studiuar mirë nga Teleskopi Hapësinor Hubble, shumë detaje të formimit të yjeve në NGC 3324 mbeten të fshehura në gjatësitë e valëve të dritës së dukshme. Webb është i përgatitur në mënyrë të përkryer për të nxjerrë në pah këto detaje të kërkuara prej kohësh pasi është ndërtuar për të zbuluar avionët dhe rrjedhjet që shihen vetëm në infra të kuqe me rezolucion të lartë. Aftësitë e Webb gjithashtu i lejojnë studiuesit të gjurmojnë lëvizjen e veçorive të tjera të kapura më parë nga Hubble.

Kohët e fundit, duke analizuar të dhënat nga një gjatësi vale specifike e dritës infra të kuqe (4.7 mikronë), astronomët zbuluan dy duzina dalje të panjohura më parë nga yje jashtëzakonisht të rinj të zbuluar nga hidrogjeni molekular. Vëzhgimet e Webb-it zbuluan një galeri objektesh që variojnë nga shatërvanët e vegjël deri te gjigantët gurëzues që shtrihen vite drite nga yjet në formim. Shumë prej këtyre protoyjeve janë gati të bëhen yje me masë të ulët, si Dielli ynë.

“Ajo që Webb na jep është një pamje e çastit në kohë për të parë se sa shumë yje po ndodhin në atë që mund të jetë një cep më tipik i universit që ne nuk kemi qenë në gjendje ta shohim më parë,” tha astronomja Megan Reiter nga Universiteti Rice. në Hjuston, Teksas, i cili drejtoi studimin.

Hidrogjeni molekular është një përbërës jetik për krijimin e yjeve të rinj dhe një gjurmues i shkëlqyer i fazave të hershme të formimit të tyre. Ndërsa yjet e rinj mbledhin material nga gazi dhe pluhuri që i rrethojnë, shumica gjithashtu nxjerrin një pjesë të atij materiali përsëri nga rajonet e tyre polare në avionë dhe rrjedhje. Këta avionë më pas veprojnë si borëpastruese, duke goditur me buldozë në mjedisin përreth. I dukshëm në vëzhgimet e Webb-it është hidrogjeni molekular që përfshihet dhe ngacmohet nga këta avionë.

“Aeroplanët si këta janë udhërrëfyes për pjesën më emocionuese të procesit të formimit të yjeve. Ne i shohim ato vetëm gjatë një periudhe të shkurtër kohe kur protoylli po grumbullohet në mënyrë aktive,” shpjegoi bashkëautori Nathan Smith i Universitetit të Arizonës në Tucson.

Vëzhgimet e mëparshme të avionëve dhe daljeve shikuan kryesisht në rajone të afërta dhe në objekte më të evoluara që tashmë janë të dallueshme në gjatësitë e valëve vizuale të parë nga Hubble. Ndjeshmëria e pashembullt e Webb-it lejon vëzhgimet e rajoneve më të largëta, ndërsa optimizimi i tij infra të kuqe heton në fazat më të reja të marrjes së mostrave të pluhurit. Së bashku kjo u ofron astronomëve një pamje të paprecedentë në mjedise që i ngjajnë vendlindjes së sistemit tonë diellor.

“Kjo hap derën për atë që do të jetë e mundur për sa i përket shikimit të këtyre popullatave të yjeve të porsalindur në mjedise mjaft tipike të universit që kanë qenë të padukshme deri në teleskopin hapësinor James Webb,” shtoi Reiter. “Tani ne e dimë se ku të shohim më pas për të eksploruar se cilat variabla janë të rëndësishëm për formimin e yjeve të ngjashëm me Diellin.”

Kjo periudhë e formimit shumë të hershëm të yjeve është veçanërisht e vështirë për t’u kapur, sepse, për çdo yll individual, është një ngjarje relativisht e shkurtër – vetëm disa mijëra deri në 10,000 vjet në mes të një procesi shumë-milion-vjeçar të formimit të yjeve.

“Në imazhin e lëshuar për herë të parë në korrik, ju shihni sugjerime të këtij aktiviteti, por këta avionë janë të dukshëm vetëm kur filloni atë zhytje të thellë – duke ndarë të dhënat nga secili prej filtrave të ndryshëm dhe duke analizuar secilën zonë vetëm,” tha anëtari i ekipit Jon Morse. i Institutit të Teknologjisë në Kaliforni në Pasadena. “Është si të gjesh thesar të varrosur.”

Në analizimin e vëzhgimeve të reja të Webb-it, astronomët po fitojnë gjithashtu njohuri se sa aktive janë këto rajone formuese të yjeve, madje edhe në një hark kohor relativisht të shkurtër. Duke krahasuar pozicionin e daljeve të njohura më parë në këtë rajon të kapur nga Webb, me të dhënat arkivore nga Hubble nga 16 vjet më parë, shkencëtarët ishin në gjendje të gjurmonin shpejtësinë dhe drejtimin në të cilin avionët po lëvizin.