Një imazh i ri i Hubble zbulon një yll të copëtuar në një galaktikë aty pranë

Teleskopi Hapësinor Hubble, të cilit i detyrohemi vlerësimet tona aktuale për moshën e universit dhe zbulimin e parë të lëndës organike në një ekzoplanet, është duke bërë shumë shkencë dhe ende i gjallë. Është kryevepra më e fundit që përmbledh një hit të vjetër—me sa duket një trend në rritje në shkencë si dhe në muzikë.

Historia e këtij imazhi fillon afërsisht 165,000 vjet më parë, kur një yll i paemërtuar i tipit O në Renë e Madhe të Magelanit vdiq në një supernova të tipit II. Drita nga shpërthimi shpërtheu në të gjitha drejtimet dhe rreth 160,000 vjet më vonë një seksion i vogël kryq i asaj sfere drite në zgjerim arriti në Tokë. Nëse njerëzimi do të kishte teleskopë modernë rreth vitit 3000 para Krishtit, sistemet e automatizuara mund të kishin regjistruar një përplasje në konstelacionin jugor Dorado, shumë nën kufijtë e perceptimit njerëzor nga një distancë kaq e madhe.

Mbetja e supernovës mori një formë të njohur: një re e bukur shkëlqyese e gazit në zgjerim që rrethon një pulsar – një yll neutron super i dendur dhe që rrotullohet shpejt me një fushë magnetike të fuqishme. Valët goditëse nga bërthama yjore në kolaps ndërvepruan me mjegullnajën, duke bashkuar gazin e shpërndarë në filamente. Dy zona veçanërisht të nxehta dhe të dendura të gazit që u larguan nga pulsari qendror në drejtime të kundërta, “plumba” me gjasë të shkrepura nga fusha e fuqishme magnetike e bërthamës. Brenda 5000 viteve, mjegullnaja do të ishte 75 vite dritë e gjerë, zemra e saj do të shkëlqente ende në një milion gradë.

Mbetja u katalogua nga Karl Henize në 1956 si pjesë e një studimi të mjegullnajave të emetimit në Retë Magelanik. I quajtur N49 (nganjëherë LMC N49) ai u njoh menjëherë si një emetues i fuqishëm i radios dhe deri më sot është mbetja më e ndritshme e supernovës në Renë e Madhe të Magelanit. Më 5 mars 1979, një shpërthim historikisht i fuqishëm i rrezeve gama u zbulua nga të nëntë anijet kozmike të rrjetit ndërplanetar të shpërthimit të rrezeve gama. Burimi u përcaktua shpejt si N49, i cili në këtë pikë ishte një i dyshuar i zakonshëm për këtë lloj të keqeje.

Por kalimtari i 5 marsit ishte aq çmendurisht i fuqishëm sa u hipotezua një yll i dytë neutron i padukshëm në atë rajon. Termi “pulsar” nuk do ta shkurtonte atë për N49. Kjo dhe ngjarje të tjera të ngjashme nxitën studimin e “përsëritësve të butë të rrezeve gama” dhe përfundimisht krijimin e klasifikimit “magnetar” në 1992.

Teleskopi Hapësinor Hubble u fotografua për herë të parë N49 gjatë 3 orësh ndërmjet nëntorit të vitit 1998 dhe korrikut të vitit 2000. Tre imazhe me ngjyra të rreme në “Paletën Hubble” klasike – e kuqe për squfurin, blu për oksigjen dhe e gjelbër për hidrogjen – u kapën duke përdorur Wide-in e saj Kamera planetare në terren 2 dhe e mbivendosur në një imazh bazë bardh e zi, i kapur gjithashtu nga Hubble. Imazhi i përbërë u përdor në studime të fokusuara kryesisht në të kuptuarit më të mirë të strukturës dhe mjedisit të mjegullnajës.

N49 ka të paktën 26 identifikues të tjerë nëpër katalogë të ndryshëm. Emri më i zakonshëm në shtyp është DEM L 190. Mbetja është fotografuar nga njerëz të shquar si ROSAT, Chandra dhe Spitzer, dhe madje është përmendur në Kapitullin 9 të librit shoqërues të Kozmosit të Carl Sagan.

Intriga e mbetjes vjen jo vetëm nga shkëlqimi dhe shpërthimet e fuqishme EM, por edhe nga asimetria e saj. Mendoni për Mjegullnajën mahnitëse të Unazës, Syrin e Maces ose Mjegullnajën e Luanit. Secili prej këtyre monumenteve për bukurinë e jashtëzakonshme të kozmosit u krijua nga i njëjti proces bazë si N49. Një vëzhgues i shumicës së mjegullnajave planetare mund t’i falet për argëtimin e mendimit të një orëpunuesi kozmik.

Për krahasim, N49 duket sikur ai orëndreqësi u përpoq të kthente një omëletë dhe me të vërtetë u ngatërrua. Zbulimi pse dhe si mbetja e rastësishme yjore bëhet kaq e çrregullt do të na ndihmojë të kuptojmë më plotësisht ciklet e jetës yjore.

Ndërsa teknologjia e imazhit përmirësohet, herë pas here ekipi i ESA/Hubble riviziton objektivat. Për shembull, në vitin 2003 një grup të dhënash u kap në të njëjtën kohë me të tjerët, por nuk u përfshi në përbërjen origjinale. Këto të dhëna iu shtuan këtij imazhi më të ri dhe teknikat e përmirësuara të përpunimit të imazhit tani kanë zbuluar një nivel të paparë detajesh, duke përfshirë struktura të reja brenda mjegullnajës. Çfarë do të zbulojë kjo foto e re për sytë e mprehtë? Kjo është pjesa argëtuese. Pas disa vitesh, kjo foto mund të ndihmojë në përgjigjen e pyetjeve që nuk i kemi ende.