Shkencëtarët më në fund e kuptojnë koren e Marsit pasi misioni Nasa shqyrton ‘Marsquakes’

Shkencëtarët më në fund kanë qenë në gjendje të kuptojnë koren nën sipërfaqen e Marsit.

Hulumtimi përfaqëson herën e parë që njerëzimi ka qenë në gjendje të fillojë të hartojë brendësinë e një planeti tjetër përtej Tokës sonë.

Studimi i ri u mbështet në të dhënat e marra nga misioni InSight i Nasa, i cili ka qenë në kërkim të Marsquakes që jehojnë në të gjithë sipërfaqen e saj.

Duke përdorur informacion në lidhje me ato tërmete, studiuesit janë në gjendje të kuptojnë se çfarë mund të fshihet nën sipërfaqen e Marsit.

Nën vendin e uljes së InSight, kore është ose afërsisht 20 kilometra ose 39 kilometra e trashë, sipas një ekipi kërkimi ndërkombëtar të udhëhequr nga gjeofizikanti Dr Brigitte Knapmeyer-Endrun në Institutin e Gjeologjisë dhe Mineralologjisë të Universitetit të Këlnit dhe Dr Mark Panning në Jet Propulsion Laborator , Instituti i Teknologjisë në Kaliforni (Caltech).

Studimi i shtresave të brendshme të një planeti – kore, manteli dhe bërthama e tij – mund të zbulojë njohuri kryesore në formimin dhe evolucionin e tij, si dhe zbulimin e çdo aktiviteti gjeomagnetik dhe tektonik.

Rajonet e brendshme të thella mund të hetohen duke matur valët që udhëtojnë nëpër planet pas ngjarjeve sizmike si një tërmet.

Karakteristikat e brendshme të Tokës janë studiuar duke përdorur metoda të tilla.

Në të kaluarën, vetëm ndryshimet relative në trashësinë e Marsit mund të vlerësoheshin dhe supozimet shtesë ishin të nevojshme për të marrë trashësi absolute. Këto vlera treguan shpërndarje të madhe, varësisht nga supozimet e bëra.

Sizmologjia zëvendëson këto supozime me një matje të drejtpërdrejtë në vendin e uljes, dhe kalibron trashësinë e kores për të gjithë planetin.

Të dhënat e pavarura gjithashtu u lejojnë studiuesve të vlerësojnë dendësinë e kores.

Dr Knapmeyer-Endrun, autori kryesor i punimit të botuar në Science, tha: “Ajo që sizmologjia mund të masë është kryesisht kontrast i shpejtësisë. Këto janë ndryshime në shpejtësinë e përhapjes së valëve sizmike në materiale të ndryshme.

“Shumë e ngjashme me optikën, ne mund të vëzhgojmë fenomene si reflektimi dhe thyerja.

“Lidhur me kore, ne gjithashtu përfitojmë nga fakti që korja dhe manteli janë bërë nga shkëmbinj të ndryshëm, me një kërcim të shpejtë të shpejtësisë midis tyre.”

Struktura e kores mund të përcaktohet saktësisht bazuar në këto kërcime.

Sipas të dhënave, në vendin e uljes së InSight shtresa e sipërme është e trashë rreth tetë kilometra, me një diferencë prej dy kilometrash.

Nën atë, një shtresë tjetër ndjek rreth 20 kilometra, me një diferencë prej pesë kilometrash.

Dr Knapmeyer-Endrun tha: “possibleshtë e mundur që manteli të fillojë nën këtë shtresë, e cila do të tregonte një kore çuditërisht të hollë, madje krahasuar me kore kontinentale në Tokë.

“Për shembull, nën Këln, korja e Tokës është e trashë rreth 30 kilometra.”

Ekziston një shtresë e tretë në Mars, e cila do të bënte kore nën vendin e uljes rreth 39 kilometra të trashë, me një diferencë prej tetë kilometrash.

Kjo do të ishte në përputhje me gjetjet e mëparshme, por sinjali nga kjo shtresë nuk është thelbësor që të përputhet me të dhënat ekzistuese, thanë ekspertët.

Në të dy rastet ata nuk janë në gjendje të përjashtojnë mundësinë që e gjithë kore të jetë bërë nga i njëjti material i njohur nga matjet sipërfaqësore dhe nga meteoritët marsianë.

Të dhënat sugjerojnë që shtresa e sipërme përbëhet nga një shkëmb poroz i papritur. Mund të ketë edhe lloje të tjerë shkëmbinjsh në thellësi më të mëdha sesa bazalet që shihen në sipërfaqe.

Matja e vetme, e pavarur e trashësisë së kores në vendin e uljes së InSight është e mjaftueshme për të hartuar kore në të gjithë planetin.

Matjet nga satelitët që rrotullohen rreth Marsit japin një pamje shumë të qartë të fushës së gravitetit të planetit, duke i lejuar shkencëtarët të krahasojnë ndryshimet relative në trashësinë e kores me matjen e marrë në vendin e uljes.

Kombinimi i këtyre të dhënave ofron një hartë të saktë.

Të dhënat mbi strukturën e sotme të Marsit gjithashtu mund të japin informacion se si evoluoi planeti.

Në një studim të veçantë, Simon Stahler i ETH Zurich dhe kolegët e tij përdorën sinjalet e zbehta sizmike të pasqyruara nga kufiri i bërthamës së Marsit për të hetuar bërthamën e planetit.

Ata zbuluan se bërthama relativisht e madhe e lëngshme prej metali ka një rreze prej gati 1,830 kilometra dhe fillon afërsisht në gjysmën e rrugës midis sipërfaqes dhe qendrës së planetit, duke sugjeruar që manteli përbëhet nga vetëm një shtresë shkëmbore, në vend të dy, si në Tokë.

Gjetjet tregojnë se bërthama e hekur-nikelit është më pak e dendur sesa mendohej më parë dhe e pasuruar me elementë më të lehtë.