Sonda Nasa përcakton strukturën e brendshme të Marsit

Të dhënat vijnë nga anija kozmike InSight, e cila ka ndjerë tërmete në planet që nga fillimi i vitit 2019.

Misioni i udhëhequr nga Nasa zbulon që trashësia mesatare e kores së Marsit të jetë midis 24 km dhe 72 km – disi më e hollë nga sa pritej.

Por gjetja kryesore është madhësia e bërthamës së planetit. Rrezja e tij prej 1,830 km është në fund të vlerësimeve të mëparshme.

Kjo është hera e parë që shkenca arrin të hartojë drejtpërdrejt shtresimin e brendshëm të një planeti përveç Tokës. Beenshtë bërë edhe për Hënën, por Marsi (rrezja totale: 3,390 km) është në një shkallë shumë më të madhe.

Pasja e këtij informacioni i lejon studiuesit të kuptojnë më mirë formimin dhe evolucionin e trupave të ndryshëm planetarë.

Insight arriti rezultatet e saj në të njëjtën mënyrë që sizmologët studiojnë shtresimin e brendshëm në Tokë – duke ndjekur sinjalet nga tërmetet.

Këto ngjarje lëshojnë valë energjie. Ndryshimet në shtegun dhe shpejtësinë e valëve do të tradhtojnë natyrën e materialeve shkëmbore nëpër të cilat ato po kalojnë.

Sistemi i sizmometrit i vendosur nga sonda Nasa ka vërejtur qindra lëkundje, me një grusht gjatë dy viteve të fundit që kishin pikërisht pronat e duhura për të “imazhuar” brendësinë e Marsit.

Ekipi i instrumenteve, i cili drejtohet nga Franca dhe Mbretëria e Bashkuar, përcakton që pjesa e ngurtë e jashtme, ose kore, e Marsit të jetë ose 20 km ose 39 km e trashë direkt nën sondë (në varësi të nën-shtresimit të saktë që ekziston). Ekstrapolimi në gjeologjinë e njohur sipërfaqësore të pjesës tjetër të planetit, kjo sugjeron një trashësi mesatare midis 24 km dhe 72 km. Në të kundërt, trashësia mesatare e kores së Tokës është 15-20 km. Vetëm në një rajon kontinental si Himalajet mund të arrijë 70 km.

Sidoqoftë, numri vërtet interesant është thelbësor. Sinjalet nga “Marsquakes” që kërcejnë nga kjo tipar metalik tregojnë se ajo fillon gati gjysmën e rrugës poshtë nga sipërfaqja, në një thellësi prej rreth 1,560 km – dhe se është në një gjendje të lëngët. Shumica e vlerësimeve paraprake kërkonin një bërthamë më të vogël.

Ekipi i misionit thotë se dy pasoja magjepsëse rrjedhin nga vëzhgimet e reja të drejtpërdrejta.

E para është se masa dhe momenti i njohur i inercisë për Marsin nënkuptojnë se bërthama do të jetë shumë më pak e dendur sesa mendohej më parë, dhe se aliazhi hekur-nikel që mbizotëron në përbërjen e tij duhet të pasurohet fort me elementë më të lehtë, siç është squfuri.

Pasoja e dytë lidhet me shtresën midis bërthamës dhe kores – mantelin. Kjo tani është më e hollë se sa supozohej më parë dhe duket se është një shtresë e thjeshtë shkëmbi pa gradacione të mëdha, ndryshe nga në Tokë.

Përsëri, bazuar në madhësinë e njohur të Marsit, nuk ka shumë të ngjarë që kjo mantel të mund të arrijë presionet kur minerali bridgmanit bëhet i qëndrueshëm.

Në Tokë, ky mineral i ngurtë mbulon thelbin, duke ngadalësuar konvekcionin dhe humbjen e nxehtësisë. Në Marsin e hershëm, mungesa e tij do të kishte çuar në ftohje të shpejtë.

Kjo fillimisht do të kishte lejuar konvekcion të fortë në bërthamën e metalit dhe një efekt dinamo që drejtonte një fushë magnetike globale. Por kjo, natyrisht, tani është fikur. Sot, asnjë fushë magnetike globale nuk mund të zbulohet në planet.

Nëse do të ishte atje, do të siguronte një mbrojtje për të mbrojtur sipërfaqen e saj nga rrezatimi i dëmshëm që bie vazhdimisht nga hapësira dhe e bën botën jashtëzakonisht të padhunueshme.

Prof Tom Pike nga Imperial College London, MB, është një nga hetuesit kryesorë në sistemin e sizmometrit të Insight. Ai i tha BBC News: “Ne kemi qenë në gjendje për herë të parë të shikojmë brenda një planeti tjetër duke përdorur sizmologjinë, dhe ajo që kemi parë në Mars është se ne kemi një bërthamë më të madhe dhe një bërthamë më të lehtë se sa pritej. Dhe kjo tregon ne mjaft për mënyrën se si planeti evoluoi me kohën gjeologjike “.

Dr Sanne Cottaar nga Universiteti i Kembrixhit nuk është në ekipin e misionit. Ajo përshkroi rezultatet e Insajt si një turne forcë, duke pasur parasysh se sa e vështirë është të studiosh tërmetet shumë të vogla që ndodhin në Mars. Ata kurrë nuk dalin mbi një Madhësi 4, të cilën njerëzit do ta vërenin vetëm brenda disa kilometrave nga epiqendra e një ngjarjeje.

“Marskakes janë shumë, shumë të zbehta,” tha ajo. “Muchshtë shumë më sfiduese sesa të bësh sizmologji në Tokë. Shkencëtarëve të misionit u është dashur gjithashtu të zhvillojnë metoda se si të punojnë vetëm me një sizometër të përfaqësuar nga Lander InSight. Pra, për të parë më pas daljen e këtyre të dhënave, dhe që ata të jenë në gjendje të shikosh brenda planetit me ato të dhëna, është me të vërtetë mjaft mbresëlënëse “.