Xhami i verdhë i çuditshëm i gjetur në shkretëtirën e Libisë mund të jetë formuar nga përplasja e humbur e meteorit

Një lloj i çuditshëm xhami që u zbulua në vitin 1933 në shkretëtirën libiane mund të vijë nga një meteorit, tregon një analizë, por krateri i goditjes ende mungon.

Shkretëtira e Madhe e Detit të Rërës shtrihet në një sipërfaqe prej 72,000 kilometrash katrorë që lidh Egjiptin dhe Libinë. Nëse e gjeni veten në një pjesë të veçantë të shkretëtirës në Libinë juglindore dhe pjesët jugperëndimore të Egjiptit, do të dalloni copa xhami të verdhë të shpërndara nëpër peizazhin me rërë.

Ai u përshkrua për herë të parë në një punim shkencor në vitin 1933 dhe njihet si xhami i shkretëtirës libiane. Mbledhësit e mineraleve e vlerësojnë atë për bukurinë, rrallësinë relative dhe misterin e tij. Një varëse e gjetur në varrin e faraonit egjiptian Tutankhamun përmban një copë xhami . Syzet natyrale gjenden gjetkë në botë; Shembujt përfshijnë moldavitët nga krateri Ries në Evropë dhe tektitet nga Bregu i Fildishtë . Por asnjëra nuk është aq e pasur me silicë sa qelqi i shkretëtirës libiane, dhe as nuk gjendet në copa dhe sasi kaq të mëdha.

Origjina e xhamit ka qenë temë e debatit midis shkencëtarëve për gati një shekull. Disa sugjeruan se mund të jetë nga vullkanet në Hënë. Të tjerë sugjerojnë se është produkt i goditjeve të rrufesë (” fulgurites ” – qelqi që formohet nga shkrirja e rërës dhe dheut ku ato goditen nga rrufeja). Teori të tjera sugjerojnë se është rezultat i proceseve sedimentare ose hidrotermale; shkaktuar nga një shpërthim masiv i një meteori në ajër; ose se ka ardhur nga një krater meteorit aty pranë .

Tani, falë teknologjisë së avancuar të mikroskopisë, besojmë se kemi përgjigjen. Së bashku me kolegët nga universitetet dhe qendrat shkencore në Gjermani, Egjipt dhe Marok, unë kam identifikuar qelqin e shkretëtirës libiane si origjinë nga ndikimi i një meteori në sipërfaqen e Tokës.

Përplasjet hapësinore janë një proces parësor në sistemin diellor , pasi planetët dhe satelitët e tyre natyrorë grumbullohen nëpërmjet asteroideve dhe embrioneve të planetëve (të quajtur edhe planetesimalë) duke u përplasur me njëri-tjetrin. Këto ndikime ndihmuan planetin tonë të mblidhej gjithashtu.

Në vitin 1996 shkencëtarët përcaktuan se xhami ishte afër 29 milion vjet i vjetër . Një studim i mëvonshëm sugjeroi se materiali burimor ishte i përbërë nga kokrra kuarci, të veshura me minerale të përzier argjile dhe okside hekuri dhe titaniumi.

Ky zbulim i fundit ngriti më shumë pyetje, pasi mosha e propozuar është më e vjetër se materiali burimor që përputhet në zonën përkatëse të shkretëtirës së Detit të Madh të Rërës. Për ta thënë thjesht: ato materiale burimore nuk ekzistonin në atë vend 29 milionë vjet më parë.

Për studimin tonë të fundit, një bashkëautor mori dy pjesë të xhamit nga një vendas që i kishte mbledhur ato në rajonin Al Jaouf në Libinë juglindore.

Ne studiuam mostrat me një teknikë më të avancuar të mikroskopisë elektronike të transmetimit (TEM), e cila na lejon të shohim grimca të vogla materiali, 20,000 herë më të vogla se trashësia e një fletë letre. Duke përdorur këtë teknikë të zmadhimit super të lartë, ne gjetëm minerale të vogla në këtë gotë: lloje të ndryshme të oksidit të zirkonit (ZrO2).

Mineralet përbëhen nga elementë kimikë, atomet e të cilëve formojnë paketim të rregullt tredimensional. Imagjinoni të vendosni vezë ose shishe sode në raftin e një supermarketi: shtresa sipër shtresave për të siguruar ruajtjen më efikase. Në mënyrë të ngjashme, atomet mblidhen në një rrjetë kristali që është unike për çdo mineral. Mineralet që kanë të njëjtën përbërje kimike, por strukturë të ndryshme atomike (mënyra të ndryshme të paketimit të atomit në rrjetën kristalore) quhen polimorfe.

Një polimorf i ZrO2 që kemi vërejtur në xhamin e shkretëtirës libiane quhet zirkoni kub – lloji që shihet në disa bizhuteri si një zëvendësim sintetik për diamantet. Ky mineral mund të formohet vetëm në një temperaturë të lartë midis 2,250 gradë Celsius dhe 2,700 gradë Celsius.

Një tjetër polimorf i ZrO2 që ne vëzhguam ishte një shumë i rrallë i quajtur ortho-II ose OII. Formohet në presion shumë të lartë – rreth 130,000 atmosfera, një njësi presioni.

Kushtet e tilla të presionit dhe të temperaturës na dhanë prova për origjinën e goditjes së meteorit të xhamit. Kjo për shkak se kushte të tilla mund të arrihen në koren e Tokës vetëm nga një përplasje meteori ose nga shpërthimi i një bombe atomike.

Nëse gjetja jonë është e saktë (dhe ne besojmë se është), krateri prindëror – ku meteori goditi sipërfaqen e Tokës – duhet të jetë diku afër. Krateret më të afërta të meteoritëve të njohur, të quajtur GP dhe Oasis, janë përkatësisht 2 kilometra dhe 18 kilometra në diametër dhe mjaft larg nga vendi ku u gjet xhami që testuam. Ato janë shumë larg dhe shumë të vogla për t’u konsideruar si krateret prindërore për sasi të tilla masive xhami me ndikim, të gjithë të përqendruar në një vend.

Pra, ndërsa ne kemi zgjidhur një pjesë të misterit, mbeten më shumë pyetje. Ku është krateri prindëror? Sa i madh është – dhe ku është? A mund të jetë gërryer, deformuar apo mbuluar nga rëra? Do të kërkohen më shumë hetime, me gjasë në formën e studimeve të sensorëve në distancë të shoqëruara me gjeofizikën.