Fosilet Patagoniane tregojnë se dinosauri Jurasik kishte mentalitetin e tufës

Një grumbull i madh fosilesh të zbuluara në rajonin jugor të Patagonisë të Argjentinës po ofron dëshminë më të vjetër të njohur se disa dinosaurë lulëzuan në një strukturë komplekse dhe të mirëorganizuar të tufës, me të rritur që kujdeseshin për të rinjtë dhe kishin një vend foleje të përbashkët.

Shkencëtarët thanë të enjten se fosilet përfshijnë më shumë se 100 vezë dinosauri dhe kockat e rreth 80 të miturve dhe të rriturve të një specieje bimëngrënëse të periudhës Jurasike të quajtur Mussaurus patagonicus, duke përfshirë 20 skelete jashtëzakonisht të plotë. Kafshët përjetuan një ngjarje të vdekjes masive, ndoshta të shkaktuar nga një thatësirë, dhe trupat e tyre u varrosën më pas nga pluhuri i fryrë nga era, thanë studiuesit.
“Isshtë një skenë mjaft dramatike e 193 milion vjet më parë që ishte ngrirë në kohë,” tha paleontologu Diego Pol nga Muzeu Paleontologjik Egidio Feruglio në Trelew, Argjentinë, i cili udhëhoqi kërkimin e botuar në revistën Scientific Reports.
Mussaurus, i cili u rrit në rreth 20 këmbë (6 metra) i gjatë dhe rreth 1.5 ton, zotëronte një qafë dhe bisht të gjatë, me një kokë të vogël. Ishte dykëmbësh si i rritur, por të porsalindurit ishin katërkëmbësh. Mussaurus jetoi herët në Jurassic, e dyta nga tre periudhat që përfshin epokën e dinosaurëve. Ishte një bishë relativisht e madhe për kohën e saj — shumë më e madhe se dinosaurët e kohës që hanë mish. Dinozaurët u bënë gjigantë të vërtetë më vonë në Jurassic.

“Sajti është i vetmi,” tha Pol. “Ajo ruan një vend foleje dinosaurësh duke përfshirë skelete delikate dhe të imëta të dinosaurëve si dhe vezë me embrione brenda. Mostrat që kemi gjetur treguan se sjellja e tufës ishte e pranishme në dinosaurët me qafë të gjatë që nga historia e tyre e hershme. Këto ishin kafshë shoqërore, dhe ne mendojmë ky mund të jetë një faktor i rëndësishëm për të shpjeguar suksesin e tyre.”
Kafshët u zbuluan se ishin grupuar sipas moshës në kohën e vdekjes së tyre, me vezët e vezëve dhe vezët në një zonë, ndërsa skelete të të miturve ishin grumbulluar aty pranë. Vezët u vendosën në shtresa brenda kanaleve. Të rriturit u gjetën vetëm ose në çifte.
Ky fenomen, i quajtur “ndarja e moshës”, sinjalizon një strukturë komplekse sociale, thanë studiuesit, duke përfshirë të rriturit që kërkonin ushqim dhe kujdeseshin për të rinjtë. Studiuesit dyshojnë se anëtarët e tufës u kthyen në të njëjtin vend gjatë sezoneve të njëpasnjëshme për të formuar koloni të shumimit.
“Të rinjtë qëndronin me të rriturit të paktën derisa të arrinin moshën madhore. Mund të ndodhte se ata qëndruan në të njëjtën tufë pasi arritën moshën madhore, por ne nuk kemi informacion për të vërtetuar këtë hipotezë,” tha paleontologu dhe bashkëautori i studimit Vincent. Fernandez i Muzeut të Historisë Natyrore në Londër.
Sjellja e tufës gjithashtu mund të mbrojë individët e rinj dhe të pambrojtur nga sulmet nga grabitqarët.

“Është një strategji për mbijetesën e një specieje”, tha Fernandez.
Dëshmia më e vjetër e mëparshme për sjelljen e tufës së dinosaurëve ishte rreth 150 milion vjet më parë.
Vendi i foleve ndodhej në skajet e thata të një liqeni me fier dhe halorë në një klimë të ngrohtë, por sezonale. Vezët janë sa madhësia e një pule, dhe skeleti i një çelësi përshtatet në pëllëmbën e dorës së njeriut. Të rriturit u rëndonin si hipopotam.
Një metodë skanimi e quajtur tomografi e kompjuterizuar me rreze X me rezolucion të lartë konfirmoi se embrionet brenda vezëve ishin vërtet të Mussaurus.
Mussaurus ishte një lloj dinosauri i quajtur sauropodomorf, i cili përfaqësonte historinë e parë të suksesit midis dinosaurëve barngrënës. Sauropodomorfët ishin një paraardhës evolucionar i një grupi të quajtur sauropodë të njohur për qafë dhe bisht të gjatë dhe katër këmbë të ngjashme me shtyllat.
Kafshët më të mëdha tokësore në historinë e Tokës ishin pasardhësit e sauropodëve të sauropodomorfeve, siç ilustrohet nga një banor i mëvonshëm i Patagonisë i quajtur Argentinosaurus që arriti ndoshta 118 këmbë (36 metra) në gjatësi dhe më shumë se 70 tonë.