Teleskopi Webb është gati të hedhë një vështrim të paprecedentë në këta ekzoplanetë intrigues

Kur teleskopi hapësinor James Webb të nisë në dhjetor, astronomët në mbarë botën presin të gjejnë të papriturën, tha Sara Seager, astrofizikante dhe shkencëtare planetare në Institutin e Teknologjisë në Massachusetts.

Observatori hapësinor do të jetë në gjendje të shikojë në universin e largët, si dhe të vëzhgojë objekte në sistemin tonë diellor. Por teleskopi pothuajse është bërë sinonim i ekzoplaneteve, ose botëve jashtë sistemit tonë diellor, që do të jetë në gjendje t’i vëzhgojë në mënyra unike.

Koha e teleskopit i është dhënë një numri propozimesh nga astronomët që duan të vëzhgojnë një gamë intriguese ekzoplanetësh. Disa prej tyre mund të ndajnë karakteristika të ngjashme me planetët që njohim në oborrin tonë kozmologjik, ndërsa të tjerët nuk mund të jenë më të kundërta. Webb nuk është krijuar për të gjetur shenja jete në planetë të tjerë, por mund të hedhë dritë mbi misteret e evolucionit planetar, si dhe mbi atmosferat e tyre dhe çfarë kimie ekziston brenda tyre.

Webb, i cili vëzhgon në dritën infra të kuqe të padukshme për syrin e njeriut, do të bazohet në vëzhgimet e bëra nga teleskopë të tjerë hapësinorë dhe me bazë tokësore për të ndihmuar studiuesit të kuptojnë më mirë planetët e formuar plotësisht, si dhe ata që janë ende në formim.

Brenda sistemit tonë diellor, Webb do të studiojë fqinjët tanë planetarë për të parë se si ata kanë evoluar me kalimin e kohës në krahasim me Tokën.

“Ne do të shikojmë të gjitha objektet në sistemin diellor, duke filluar nga Marsi dhe duke shkuar deri në fund,” tha John Mather, shkencëtar i lartë i projektit Webb në Qendrën e Fluturimeve Hapësinore Goddard të NASA-s në Greenbelt, Maryland. Disa objektiva kyçe të Webb përfshijnë botët e oqeanit në sistemin tonë diellor, si hëna e Jupiterit Europa dhe hëna e Saturnit Titan, vuri në dukje ai. Misionet e ardhshme do të hetojnë nëse jeta ose kimia që të çon në jetë është e mundur në këto botë.

Jashtë sistemit tonë diellor, mbeten pyetje më të mëdha. Webb mund të hedhë më shumë dritë mbi llojet e planetëve që ekzistojnë atje përtej këndit tonë të vogël të universit. Por nuk do të shikojë në atmosferat e planetëve të ngjashëm me Tokën rreth yjeve të ngjashëm me diellin.

Në vend të kësaj, planetët që Webb do të vëzhgojë ndodhen rreth yjeve shumë më të vegjël dhe më të ftohtë, të cilët janë shumë të zakonshëm në galaktikën tonë. Është e mundur që ata planetë mund të jenë ende të banueshëm, tha Klaus Pontoppidan, shkencëtar i projektit Webb në Institutin Shkencës të Teleskopit Hapësinor në Baltimore.

Përveç vëzhgimit të ekzoplaneteve dhe sipërfaqeve të tyre, Webb në fakt do të jetë në gjendje të shikojë brenda atmosferës së tyre, nëse këta planetë i kanë ato. Atje, një ylber i vërtetë informacioni pret. Gazrat brenda atmosferës së një planeti thithin dritën me ngjyra specifike, të cilat do t’i lejojnë shkencëtarët t’i identifikojnë ato dhe të shohin përbërjen atmosferike të një ekzoplaneti.

“Webb do të thotë gjëra të ndryshme për shkencëtarë të ndryshëm të ekzoplaneteve, por për një numër të madh prej tyre ka të bëjë me studimin e atmosferave të ekzoplaneteve,” tha Seager. “Dhe kur një planet kalon përpara yllit të tij pritës, një pjesë e dritës së yjeve shkëlqen përmes atmosferës. Dhe duke parë se çfarë drita e kalon atë dhe çfarë është e bllokuar, ne mund të identifikojmë gazrat në një atmosferë.”

Ndërsa Teleskopi Hapësinor Hubble i ka lejuar shkencëtarët ta bëjnë këtë tashmë, ky teleskop i ri “do të na çojë në nivelin tjetër”, tha Seager.

Imagjinoni të shikoni Tokën nga larg. Nga ky këndvështrim, atmosfera jonë do të dukej si një shtresë e vogël mjegullimi mbi planetin. Kjo është arsyeja pse është kaq e vështirë të ndjesh atmosferën.

“Ëndrra jonë është të studiojmë planetët shkëmborë dhe të shohim avujt e ujit, gjë që tregon oqeane të lëngëta me ujë”, tha Seager. “Nëse mund të vërtetojmë se planetët shkëmborë me avull uji janë të zakonshëm, kjo tregon se planetët shkëmborë me oqeane uji janë të zakonshëm. Dhe uji është i nevojshëm për të gjithë jetën siç e njohim ne. Kështu që do të ishte një moment historik i madh.”

Dhe zbulimi i gazrave që nuk priten ose kuptohen mund të jetë një zbulim edhe më intrigues, duke çuar në më shumë pyetje sesa përgjigje, tha ajo.

Webb gjithashtu do të kontribuojë më shumë të dhëna që i ndihmojnë shkencëtarët të shohin planetët në 3D, tha Nikole Lewis, astrofizikan dhe një asistent profesor i astronomisë në Universitetin Cornell. Kjo përfshin temperaturën, formimin e reve dhe madje edhe aftësinë për të kuptuar motin që ndodh në planetët e tjerë për të krijuar një pamje më të mirë të klimës jashtëtokësore.

“Kjo dekadë do të jetë me të vërtetë dekada e të kuptuarit të planetëve të vegjël rreth yjeve të vegjël dhe më pas dekadat përtej, ne do t’i kthejmë sytë drejt planetëve të vegjël rreth yjeve të ngjashëm me diellin.”