Turneu i madh mahnitës i Hubble në Sistemin e Jashtëm Diellor

Në mitologjinë greke, një racë gjigandësh, e quajtur Titanët, sundoi fillimisht botën. Titanët e lashtë të sistemit diellor janë planetët e jashtëm: Jupiteri, Saturni, Urani dhe Neptuni. Planetët e brendshëm, Mërkuri, Venusi, Toka dhe Marsi, të grumbulluar afër Diellit të ngrohtë, janë guralecë në krahasim. Të shtrirë nga 500 milionë deri në 3 miliardë milje nga Dielli, këto përbindësha janë sa të largëta aq edhe misterioze, që banojnë aq larg nga Dielli saqë uji ngrin menjëherë në akull të ngurtë. Këta të ashtuquajtur gjigantë gazi kanë të gjithë atmosfera rrotulluese të thella të përbërë kryesisht nga elementë primordial. Ata nuk kanë sipërfaqe të forta.

Në vitet 1970 dhe 1980, Pioneer 10 dhe 11 i NASA-s, dhe Voyager 1 dhe 2, bënë për herë të parë udhëtimin në distanca të gjata drejt sistemit të jashtëm diellor. Ata i dhanë njerëzimit foto verbuese nga afër të këtyre botëve jashtëzakonisht komplekse. Në vitet 1990 erdhi Teleskopi Hapësinor Hubble për të vazhduar aty ku u ndalën këta shtegtarë ndërplanetarë. Çdo vit, Hubble monitoron ndryshimet në atmosferën shumëngjyrëshe të rrotullimit të Jupiterit, stuhitë sezonale që vijnë dhe shkojnë në Saturn dhe Uran, dhe një pikë të errët endacake që luan një sy në Neptun. Si kujdestar i motit të sistemit diellor, monitorimi ultra i mprehtë i Hubble i këtyre gjigantëve të mrekullueshëm vazhdon t’u japë astronomëve njohuri mbi një kaleidoskop gjithnjë në ndryshim të motit në botët e tjera.

Nga pikëpamja e tij lart mbi atmosferën e Tokës, Teleskopi Hapësinor Hubble i NASA-s ka përfunduar turneun madhështor të këtij viti në sistemin e jashtëm diellor – duke kthyer imazhe të qarta që plotësojnë vëzhgimet aktuale dhe të kaluara nga anijet kozmike ndërplanetare. Kjo është mbretëria e planetëve gjigantë – Jupiteri, Saturni, Urani dhe Neptuni – që shtrihen deri në 30 herë më shumë se distanca midis Tokës dhe Diellit.

Ndryshe nga planetët tokësorë shkëmborë si Toka dhe Marsi që grumbullohen afër ngrohtësisë së Diellit, këto botë të largëta përbëhen kryesisht nga supa të gazta të ftohta të hidrogjenit, heliumit, amoniakut, metanit dhe ujit të thellë rreth një bërthame të ngjeshur, shumë të nxehtë dhe kompakte. .

Megjithëse anijet kozmike robotike kanë dërguar fotografi të vizitave të tyre në këto katër planetë të mëdhenj gjatë 50 viteve të fundit, atmosferat e tyre të rrotulluara dhe plot ngjyra po ndryshojnë vazhdimisht. Ndërsa anijet kozmike robotike që fluturojnë afër planetëve mund të marrin imazhe më të mprehta, Hubble i riviziton shpesh këto botë të largëta për të zbuluar surpriza të reja, duke ofruar njohuri të freskëta mbi motin e tyre të egër, të drejtuar nga forca dinamike ende të panjohura që punojnë nën majat e reve.

Fotot e Hubble të planetëve të jashtëm zbulojnë ndryshime ekstreme dhe delikate që ndodhin me shpejtësi në këto botë të largëta. Pamja e mprehtë e Hubble mbledh njohuri mbi modelet magjepsëse, dinamike të motit dhe stinët në këta gjigantë gazi dhe u lejon astronomëve të hetojnë shkaqet shumë të ngjashme – dhe shumë të ndryshme – të atmosferës së tyre në ndryshim.

Këto imazhe të Hubble janë pjesë e hartave vjetore të çdo planeti të marra si pjesë e programit të trashëgimisë së atmosferës së planetëve të jashtëm, ose OPAL. Programi ofron pamje vjetore globale të planetëve të jashtëm për të kërkuar ndryshime në stuhitë, erërat dhe retë e tyre. Jetëgjatësia e Hubble dhe pika e favorshme unike, u ka dhënë astronomëve një shans unik për të kontrolluar planetët e jashtëm çdo vit. Njohuritë nga programi OPAL gjithashtu mund të zgjerohen shumë përtej sistemit tonë diellor në studimin e atmosferave të planetëve që rrotullohen rreth yjeve të ndryshëm nga Dielli ynë.

Imazhet e këtij viti të Hubble të Jupiterit ndjekin peizazhin gjithnjë në ndryshim të atmosferës së tij të trazuar, ku disa stuhi të reja po lënë gjurmën e tyre dhe ritmi i ndryshimeve të ngjyrave pranë ekuatorit të planetit po vazhdon të befasojë studiuesit.

Fotoja e 4 shtatorit e Hubble e ekspozon plotësisht atmosferën e trazuar të planetit gjigant.

Zona ekuatoriale e planetit ka mbetur një nuancë e thellë portokalli për një kohë shumë më të gjatë, krahasuar me episodet e mëparshme të errësimit. Ndërsa ekuatori ka ndryshuar nga pamja e tij tradicionale e bardhë ose bezhë për disa vite tani, shkencëtarët u befasuan kur gjetën ngjyrën më të thellë portokalli për të vazhduar në imazhet e fundit të Hubble, në vend të kësaj prisnin që zona të humbiste shtresën e saj të mjegullës së kuqërremtë.

Pak mbi ekuator, studiuesit vërejnë shfaqjen e disa stuhive të reja, të mbiquajtura “maune” gjatë epokës Voyager. Këto qeliza të kuqe të zgjatura mund të përkufizohen si vorbulla ciklonike, të cilat ndryshojnë në pamje. Ndërsa disa nga stuhitë janë të përcaktuara qartë dhe të qarta, të tjerat janë të paqarta dhe të mjegullta. Ky ndryshim në pamje shkaktohet nga vetitë brenda reve të vorbullave.

“Sa herë që marrim të dhëna të reja, cilësia e imazhit dhe detajet në veçoritë e resë kompjuterike gjithmonë më mahnitin”, tha Amy Simon nga Qendra e Fluturimeve Hapësinore Goddard në Greenbelt, Maryland. “Më bën përshtypje kur shikoj Jupiterin, në maune ose në brezin e kuq pikërisht poshtë, mund të shohësh struktura reje që janë qartësisht shumë më të thella. Ne po shohim shumë strukturë këtu dhe ndryshim vertikal të thellësisë.”

Studiuesit vërejnë gjithashtu se një veçori e quajtur “Njolla e Kuqe Jr”. (Oval BA), poshtë Njollës së Madhe të Kuqe, ku Hubble sapo zbuloi se erërat po përshpejtohen, është ende një ngjyrë bezhë më e errët dhe bashkohet me një varg stuhish të bardha, anticiklonike në jug.

Pamja e re e Hubble në Saturnin më 12 shtator tregon ndryshime të shpejta dhe ekstreme të ngjyrave të brezave në hemisferën veriore të planetit, ku tani është fillimi i vjeshtës. Bandat kanë ndryshuar përgjatë vëzhgimeve të Hubble si në vitin 2019 ashtu edhe në vitin 2020. Veçanërisht, stuhia ikonike gjashtëkëndore e Saturnit, e zbuluar për herë të parë në vitin 1981 nga anija kozmike Voyager 2, ishte e vështirë të dallohej në vitin 2020, por është përsëri qartë e dukshme në vitin 2021. Imazhi i Hubble-it Sachestur planeti pas dimrit të hemisferës jugore, i dukshëm në nuancën e zgjatur blu të polit jugor. Në të kaluarën, Hubble ka lejuar studiuesit të ndjekin nga afër ndryshimet sezonale të hemisferës veriore.

“Kjo është diçka që ne mund ta bëjmë më së miri me Hubble. Me rezolucionin e lartë të Hubble, ne mund t’i kufizojmë gjërat në të cilat banda po ndryshon në të vërtetë, “tha Michael Wong nga Universiteti i Kalifornisë, Berkeley. “Nëse do ta shikonit këtë përmes një teleskopi me bazë tokësore, ka një turbullim me atmosferën tonë dhe do të humbisni disa nga ato variacione ngjyrash. Asgjë nga toka nuk do të marrë imazhe me dritë të dukshme aq të mprehta sa ajo e Hubble.”

Pamja e 25 tetorit e Hubble për Uranin e vë në qendër të vëmendjes kapuçin e ndritshëm polar verior të planetit. Është pranverë në hemisferën veriore dhe rritja e rrezatimit ultravjollcë të absorbuar nga Dielli duket se po bën që rajoni polar të shkëlqejë. Studiuesit po studiojnë se si kapaku polar që ndriçon rezulton nga ndryshimet në përqendrimin e gazit të metanit atmosferik dhe karakteristikat e grimcave të mjegullës, si dhe nga modelet e rrjedhës atmosferike. Çuditërisht, edhe pse kapaku atmosferik bëhet më i ndritshëm, kufiri i mprehtë më jugor mbetet i fiksuar në të njëjtën gjerësi gjeografike. Kjo ka qenë konstante gjatë disa viteve të fundit të vëzhgimeve OPAL, ndoshta sepse një rrymë avionësh po krijon një pengesë në atë gjerësi prej 43 gradësh.

Në vëzhgimet e bëra më 7 shtator, studiuesit zbuluan se pika e errët e Neptunit, e cila kohët e fundit u zbulua se kishte ndryshuar kursin nga lëvizja drejt ekuatorit, është ende e dukshme në këtë imazh, së bashku me një hemisferë veriore të errësuar. Ekziston gjithashtu një rreth i dukshëm i errët dhe i zgjatur që përfshin polin jugor të Neptunit. Ngjyra blu e Neptunit dhe Uranit është rezultat i përthithjes së dritës së kuqe nga atmosfera e pasur me metan të planetëve, e kombinuar me të njëjtin proces të shpërndarjes së Rayleigh që e bën qiellin e Tokës blu. Në vitin 2021, ka pak re të shndritshme në Neptun, dhe bluja e tij e dallueshme me një njollë të madhe të errët të veçantë të kujton shumë atë që Voyager 2 pa në 1989.